MAOLin päässälaskukilpailu 2021 ja voittajan haastattelu

Suunnitelma päässälaskukilpailusta

Keväällä 2021 MAOL ry:n perusopetuksen toimikunnassa mietittiin, että kuinka huomioitaisiin Mahtavaa Matematiikkaa -teemapäivä, ja päätimme järjestää päässälaskukilpailun 7. luokkalaisille. Kilpailusta teimme kaksivaiheisen: ensimmäinen vaihe olisi alkukilpailu, jonka opettaja pitää omassa luokassa omille oppilailleen ja joista opettaja ilmoittaisi sitten parhaat oppilaat valtakunnalliseen loppukilpailuun. Kilpailun toinen vaihe olisi valtakunnallinen loppukilpailu, joka suoritetaan etänä ja sähköisesti samaan aikaan kaikissa kouluissa.

Päässälaskukilpailun ensimmäinen vaihe oli Mahtavaa Matematiikkaa -päivänä 4. marraskuuta. Alkukilpailussa oli 50 pientä kysymystä yhdellä A4-paperilla ja vastausaikaa 10 minuuttia. Laskutehtävien aiheet oli poimittu kokonaislukujen, murtolukujen ja desimaalilukujen peruslaskutoimituksista, mittayksiköistä, lukujonoista, päättelytehtävistä, potensseista ja prosenttilaskennasta. Alkukilpailun kysymykset oli tilannut hieman yli 100 opettajaa omalle koulullensa.

Toisessa vaiheessa opettaja ilmoitti 1–3 oman luokan parasta oppilasta loppukilpailuun, joka järjestettiin kolmen viikon päästä alkukilpailusta. Loppukilpailun päiväksi tuli siten torstai 25. marraskuuta. Loppukilpailu toteutettiin Google Forms -lomakkeella, jossa näkyvillä oli kaikki kysymykset yhtä aikaa. Lomake upotettiin MAOLin web-sivulle. Ilmoitimme opettajille, että web-sivu aukeaa vasta 10 minuuttia ennen kilpailua, lisäksi Forms-lomakkeelle asetettiin salasana, jonka vain opettajat tiesivät. Tämä siksi, että ulkopuoliset eivät pääsisi vastaamaan kysymyksiin. Loppukilpailussa vastausaikaa oli enemmän kuin alkukilpailussa eli 15 min ja kysymyksiä 60 kappaletta.

Sähköinen loppukilpailu

Loppukilpailuun opettajat ilmoittivat noin 380 oppilasta, mutta käytännössä tehtävien palautuksia tuli hieman vähemmän eli 346 kappaletta. Loppukilpailussa oppilaat olivat omilla kouluillaan, jossakin tyhjässä tilassa koulun antamilla laitteilla. Kilpailun valvojana toimi paikallinen opettaja ja oppilaat vastasivat pääsääntöisesti tietokoneella. Tietokonetta tai Chromebookia toivottiin myös järjestäjän puolesta, koska niistä löytyy näppäimistö, joka helpottaa merkkien syöttämistä.

Aloitimme Google Meet -tukilähetyksen opettajille puoli tuntia ennen kilpailun alkua. Kun oppilaat tulivat linjoille noin varttia ennen kilpailua, niin MAOLin web-sivu meni tukkoon ja selaimeen tuli englanninkielinen virheilmoitus, että sivulle ei pääse, koska latauksia on liian monta yhtä aikaa. Tätä oli vaikea ennakoida, koska sähköinen päässälaskukilpailu oli testissä ensimmäistä kertaa näin suurella joukolla.

Nyt tarvittiin nopeita toimia ja saimmekin ratkaistua ongelman jakamalla Forms-lomakkeen osoitteen suoraa Meetin kautta opettajille. Juuri tällaisia yllätyksellisiä tilanteita varten perustettu tukilähetys osoittautui siis erittäin tarpeelliseksi. Käytännössä lähes kaikki kilpailijat pääsivät aloittamaan ennalta sovittuna aikana ja kilpailu onnistui erittäin hyvin. Googlen Forms-lomake osoittautui käyttökelpoiseksi tavaksi järjestää sähköinen kilpailu isolle joukolle, ja jatkossa päätimme jakaa Forms-kysymysten linkin suoraan opettajille etukäteen ennen kilpailua.

Kilpailun tulokset

Forms-lomakkeessa on mahdollista antaa pisteet tehtäville etukäteen, jolloin tehtävien tarkastus hoituu automaattisesti. Forms-lomakkeessa voi lisäksi antaa useita oikeita vastauksia, jolloin lomake osaa huomioida kaikki vastauksen mahdolliset eri variaatiot. Koska Forms-lomake hoitaa pisteidenlaskun ja tehtävien tarkistuksen, niin on helppo löytää voittaja suurestakin joukosta nopeasti. Varmuuden vuoksi tarkistin 20 parhaan tulokset manuaalisesti, mutta manuaalinen tarkastus ei muuttanut kilpailijoiden järjestystä ja pisteitä.

Diagrammi, josta ilmenee opiskelijoiden saaneen 5-44 pistettä, jakauma muistuttaa Gaussin käyrää
Kuvassa on esitetty pisteiden jakautuminen oppilaiden kesken. Keskiarvo oli 22 pistettä, mediaani 21 pistettä ja palautettuja vastauksia yhteensä 346 kpl.

Loppukilpailun tehtävät osoittautuivat sopivan vaikeiksi ja erotteleviksi, koska pisteet hajosivat varsinkin yläpäässä jopa 20 pisteen matkalle ja tulokset noudattavat perinteistä Gaussin käyrää, joten tilastollisestikin ajatellen tehtävät olivat onnistuneet. Loppukilpailun tulokset kärjen osalta ovat seuraavat:

NimiKoulu & luokkaPisteet
1Viljami KoponenPikkolan koulu 7A44
2Samuli RaassinaPyhäselän koulu 7C43
3Kaisla HolkkoPuolalan koulu 7E42
4Aleksi BerezinPuolalan koulu 7C41
5Oliver NieminenOlarin koulu 7D40
5Ensio KorhonenPohjois-Tapiolan koulu 7B40
7Kristian KauppiRoukon yhtenäiskoulu 7F39
7Leevi VirtanenLänsi-Porin koulu 7F39
9Kiuru LounaOlarin koulu 7E38
9Eevi SaundersRieskalähteen koulu 7C38
11Valle RoosOlarin koulu 7E37
11Eetu AnttonenSuonlahden yhtenäiskoulu 7E37
11Saga AnttilaTakahuhdin koulu 7A37
11Eetu MarjoniemiPuolalan koulu 7C37
11Lauri PunkariPuolalan koulu 7B37
11Noel PelliNummen koulu 7A37

Opettajien antama palaute

Palaute päässälaskukilpailusta on ollut positiivista ja kilpailua on toivottu myös ensi vuodelle. Kilpailua pidettiin sopivan lyhyenä, joten se on ollut helppo toteuttaa koulun arjessa. Tehtävien sisältöä pidettiin myös hyvänä ja 15 minuutin kestoa sopivana. Alkukilpailussa toivottiin, että alussa olisi enemmän helppoja tehtäviä. Yksittäisinä toiveina on toivottu kilpailua keväälle, mutta pääosin marraskuu vaikutti olevan kouluille sopiva ajankohta. Tehtäviä toivottiin myös ruotsiksi, joka ensi vuodeksi pyritäänkin järjestämään.

Kun katsoimme oppilaiden vastauksia, erityisesti potenssitehtävät osoittautuivat vaikeiksi. Vaikka potenssi on mainittu alakoulun oppisisällöissä, niin käytännössä useassa alakoulussa sitä ei käydä ollenkaan. Yksittäisenä toiveena potenssilaskut toivottiin jätettävän pois myös päässälaskukilpailusta. Koska kilpailu onnistui erinomaisesti ja Google Forms -lomake osoittautui toimivaksi ratkaisuksi, niin kilpailun järjestäminen on jatkossa helppoa ja toivottavasti MAOL ry:n päässälaskukilpailusta tulee perinne.

MAOL ry:n päässälaskukilpailun 2021 voittajan haastattelu

Viljami Koponen metsässä reppu selässään
Kuvassa on Viljami Koponen. Kuva on otettu Otsamo-tunturilla Inarissa heinäkuussa 2021.

Kuka olet ja mitä koulua käyt?

Olen Viljami Koponen ja käyn Pikkolan koulua. Pikkolan koulu on 700 oppilaan koulu Kangasalalla.

Millainen koulusi on? Viihdytkö koulussa?

Kouluni on iso ja siellä on paljon oppilaita ja opettajia. Se on mukava koulu ja viihdyn siellä hyvin.

Mitkä asiat tai oppiaineet sinua kiinnostaa koulussa, entä vapaa-ajalla? Käytätkö vapaa-aikaa matemaattisten pulmien ratkaisemiseen?

Lempiaineitani ovat matematiikka, historia ja kemia. Vapaa-ajallani minua kiinnostaa muun muassa partio, jota harrastan ja lukeminen.

Huomasitko jo alakoulussa, että sinä osaat nopeasti laskea päässälaskuja?

Kyllä. Huomasin sen heti ensimmäisellä luokalla.

Kuinka oppitunnilla, loppuvatko kirjan tehtävät kesken? Antaako opettaja haastavia lisätehtäviä?

Kirjan tehtävät eivät lopu kesken.

Mikä matematiikassa on parasta? Entä onko mikään tylsää matematiikassa?

Parasta ovat päättely- ja pulmatehtävät, loogista ajattelua vaativat tehtävät ja monimutkaiset laskut, joissa on hyödynnettävää paljon erilaisia asioita ja laskuja. Uusien, mielenkiintoisten asioiden oppiminen on myös mukavaa. Liian yksinkertaiset tai aikaa vievät tehtävät ovat tylsiä.

Minkä tyyppisisiä tehtäviä tykkäät eniten tehdä?

Eniten tykkään tehdä päättelytehtäviä, paljon asioita soveltavia tehtäviä, loogisia tehtäviä ja ymmärrystä vaativia monimutkaisia tehtäviä.

Kuinka valmistauduit loppukilpailuun?

En valmistautunut siihen.

Olivatko kilpailutehtävät mielestäsi sopivia? Oliko 15 minuuttia mielestäsi sopiva aika?

Mielestäni kilpailutehtävät olivat oikein hyviä, koska ne olivat nopeita laskea ja ne olivat monipuolisia. 15 minuuttia oli mielestäni hyvä aika kyseiseen määrän tehtäviä.

Mitä mieltä olit Forms-lomakkeen käytöstä loppukilpailusta. Oliko sillä helppo osallistua kilpailuun? Aiheuttiko se ylimääräistä jännitystä?

Mielestäni se oli erittäin helppo ja hyvä toteutustapa tällaiseen kilpailuun eikä se aiheuttanut yhtään jännitystä.

Mitä haluaisit tehdä aikuisena? Voisitko kuvitella tekeväsi työtä, jossa tarvitaan matemaattista osaamista?

Haluaisin kouluttautua diplomi-insinööriksi ja suunnitella tai tehdä jotain matematiikkaan, kemiaan ja fysiikkaan liittyvää.

Päässälaskukilpailun 2021 sivusto

Kirjoittaja