Matemaattisten lautapelien kilpailu

Afrikan Tähti, Kimble, Shakki, Go, Seven Wonders … tunnettuja lautapelisuosikkeja voi pelata miettimättä sen kummemmin matematiikkaa, joka niiden pelimekaniikkaan kätkeytyy. MAOL-Rauma ry julkisti 7. huhtikuuta lautapelikilpailun, jossa kilpailijoiden tehtävänä on kehittää uusi lautapeli, jonka mekaniikan taustalla tai jopa itse pelissä näkyy jotenkin matemaattiset aineet.

Lautapelien matematiikkaa

Yksinkertaistenkin pelien taustalla voi olla mielenkiintoista matematiikkaa. Esimerkiksi Dobble on peli, jossa jokaisella pelaajalla on kortteja, joissa jokaisessa on 8 eri symbolia. Pelipöydällä on lisäksi yksi tällainen kortti. Jokainen pelaaja laittaa yhtä aikaa omasta pakastaan kortin pöydälle ja se, joka ensimmäisenä löytää saman symbolin omasta kortistaan ja pöydällä olleesta, saa pisteen.

Matematiikan kannalta oveluutena on, että missä tahansa pelin korteista muodostuvassa parissa on aina täsmälleen yksi yhteinen symboli. Matemaattisesti olisi kiinnostavaa tarkastella, mikä on pienin määrä peliin tarvittavia symboleja, joilla tämä ehto voidaan toteuttaa. Edistyneempi kysymys olisi, miten tämä minimimäärä riippuu siitä, montako symbolia yhdelle kortille halutaan.

Lautapelikilpailun synty

Kilpailua lähdettiin ideoimaan alkuvuodesta 2021 ja MAOL-Rauman yhteistyökumppaniksi innostui lähtemään lautapelifirma Tactic Oy. Heidän edustajansa Petter Ilander oli mukana kilpailun julkistustilaisuudessa kertomassa lautapelien suunnittelusta ja siitä, mikä tekee lautapelistä menestyksekkään.

Hyvässä pelissä on yleensä taustalla matematiikkaa, mutta viihdyttävä pelimekaniikka ja pelin tarina ovat vähintään yhtä tärkeitä. ”On varottava täydellisen mekaniikan ansaa”, sanoo Petter. ”Siinä pelin säännöt ja mekaniikka on hiottu täydellisen tasapainoiseksi ja toimivaksi, mutta peli ei ole hauska, viihdyttävä tai jännittävä.” Ollakseen myyvä, pelin pitää viihdyttää ja koukuttaa.

Vinkkejä kehitystyöhön

Testaaminen on kehittämisessä kaikkein keskeisintä. Heti kun idea on syntynyt, sen toimivuutta kannattaa kokeilla toisista peleistä lainatuilla nappuloilla tai muuten helposti saatavilla olevilla materiaaleilla. Vasta testaamalla kokee, onko idea hauska ja toimiva. Myöhemmässä vaiheessa peliä kannattaa testauttaa myös muilla. Tällöin näkee, onko pelin mekaniikka ja säännöt helposti hahmotettavissa ja saa kommentteja kehittäjätiimin ulkopuolelta.

Pelimekaniikkoja ei voi patentoida, joten on täysin sallittua ottaa mallia jo markkinoilla olevista peleistä. Kaupallisen hyödyntämisen kannalta liika samankaltaisuus voi kuitenkin olla ongelma. ”Vaikka laillista estettä ei ole, alalla ei haluta julkaista pelejä, jotka ovat käytännössä kopioita toisen yhtiön peleistä”, Petter kertoo.

Kilpailun säännöt

MAOL-Rauma järjestää lautapelikilpailua nyt ensimmäistä kertaa, ja osallistujien luovuutta ei haluttu rajata liian tiukoilla säännöillä. Kilpailu on suunnattu kaikille peruskoululaisille ja toisen asteen opiskelijoille, ja osallistua voi yksin, pienryhmänä tai luokkana. Ryhmään voi koota myös jäseniä eri luokka-asteilta, jos siten haluaa tuoda monipuolisuutta ideointiin.

Kilpailijoiden tulee valmistaa pelistä prototyyppi ja esitellä sen avulla peli lyhyellä, enintään kolmen minuutin videolla. Videon lisäksi kilpailusuorituksena palautetaan kirjallinen kuvaus siitä, miten jokin tai jotkin matemaattisista aineista näkyvät pelissä suoraan tai pelimekaniikan taustalla. Raati arvioi videoiden ja kirjallisten kuvausten perusteella työt ensin alustavasti. Sitten parhaiden töiden kehittäjiä pyydetään lähettämään myös prototyyppinsä sääntöineen tarkemmin arvioitavaksi.

Kilpailutyö on palautettava 31.8.2021 mennessä ja voittajat julkistetaan MAOL:n syyspäivillä 8.-10. lokakuuta. Voittajille on luvassa Tacticin tuotepalkintoja ja, mikäli Tactic näkee kaupallista potentiaalia parhaassa kilpailutyössä, on pääpalkintona julkaisusopimus. Mikäli tästä haluaa haaveilla, on tiettyjä rajoituksia pelin tarinan ja teeman suhteen. Petter huomauttaa: ”Yhtiömme ei julkaise sotapelejä. Nehän ovat ihan merkittävä lautapelien genre, mutta tämä on meidän linjamme.” Muutenkin pelin tarinan on noudatettava hyviä tapoja ja terrorismiin tai väkivaltaan liittyvät aiheet eivät tule kyseeseen.

MAOL-Rauma toivoo, että kilpailuun tartutaan eri puolilla Suomea innokkaasti ja kilpailutöitä tulee runsaasti. Kaikissa lisäkysymyksissä voi olla yhteydessä kerhon puheenjohtajaan Otso Huuskaan (otso.huuska@rauma.fi), ja myös kilpailutyöt palautetaan tähän osoitteeseen. Kilpailun markkinoimiseksi on tästä ladattavissa juliste, jonka voit tulostaa ja viedä seinälle kiinnittämään opiskelijoiden huomiota oppituntien ulkopuolellakin.

Kuvat Pixabay

Kirjoittaja