Tiedettä innostavasti TikTokissa

Miten kertoa tieteestä innostavasti nuorille? Yksi tapa on videot TikTokissa. Kemian tiedekasvatuksessa haemme uusia ratkaisuja ja toimintamalleja kemian opetukseen.

Kemianluokka Gadolin on Helsingin yliopistolla toimiva kemian oppimis-, tutkimus- ja kehittämisympäristö. Se tekee tutkimusperustaisesti ja yhteisöllisesti uusia ratkaisuja ja toimintamalleja kemian opiskelun ja opetuksen tueksi. Viimeisen vuoden sisällä Gadolinissa on kehitetty uusia virtuaalisia palveluita korona-ajan tueksi. Yhtenä näistä päätettiin kehittää uutta lähestymistapaa TikTokin kautta. Tavoitteena on innostaa nuoria kemiaan innostavien demonstraatioiden kautta. Videoilla tuodaan myös esille kemian sisältöä pienillä tietoiskuilla. Jotta se saa katsojia, sen tulee olla lyhyt, tarpeeksi houkutteleva ja mukaansatempaava.

TikTok on nuorten suosima sovellus, jossa selataan maksimissaan minuutin mittaisia videoita. Videoita löytyy arkisista tarinoista trendaaviin tansseihin ja taitaviin lipsynceihin (=huulisynkkauksiin). TikTokissa selataan yleensä Sinulle-sivua, joka tarjoaa seuraamiesi käyttäjien videoiden lisäksi algoritmien valitsemia muita videoita katseltavaksi. Videoiden näkyvyyteen vaikuttavat monet asiat, kuten videon julkaisevan tilin aktiivisuus, videon saamien reaktioiden (tykkäykset, kommentit ja jaot) määrä sekä se, kuinka pitkään tai useasti videota katsotaan.

TikTok-tili yllättänyt suosiollaan

TikTok-tili (@kemianluokkagadolin) julkaistiin helmikuun puolessa välissä valtakunnallisten LUMA-viikkojen huipennukseksi. Ensimmäinen video keräsi jo ensimmäisen viikonlopun aikana 180 000 näyttökertaa. Myös muut videot ovat saaneet hyvin näkyvyyttä, ja seuraajia tilillä on jo lähes 9 000.

Ensimmäinen video on Nallekarkin tarina, jossa nallekarkki hyppää kuumaan kaliumkloridikylpyyn huonoin lopputuloksin. Se on herättänyt yli 500 kommentin perusteella innostusta nuorissa. Osa kertoo nähneensä demonstraation jo aiemmin, ja osa pohtii nallekarkkien kohtaloa. Lisäksi kommenteissa ihmetellään, mitä videolla tapahtuu ja mistä reaktio johtuu, mikä onkin tavoitteenamme. Viimeisimpään olemme vastanneet toisella julkaistulla videolla.

Nallekarkin tarina -videon kommentteja ovat esimerkiksi seuraavat:

“Se reagoi siihen kemikaaliin kai”

“Mua oikeesti kiinnostaa mitä tos kävi”

“Nallekarkis on paljon energiaa”

“Miks me ei tehä tämmösiä kemian tunnilla”

“Muistan ku tehtii toi seiskalla kemian tunnil ja ope kerto meille ton ihan saman tarinan”

“Mä syön just nallekarkkei”

“Sillä jäi suoristusrauta ammeeseen”

Myös julkaistut nestetyppi- ja kuivajäävideot ovat yltäneet 200 000 näyttökertaan ja herättäneet mielenkiintoa. Kemian ilmiöt selvästi kiinnostavat nuoria. Saaduissa kommenteissa on pyydetty jopa selittämään hapetus-pelkistys-reaktio sekä tiivistämään lukion toisen kurssin asiat videolle. Pyrimme myös vastaamaan kommentoijien kysymyksiin sekä mahdollisesti toteuttamaan heidän videotoiveitaan.

Paljon videoideoita kehitteillä

Nallekarkin tarinan lisäksi videoita löytyy jo muun muassa kuivajäästä, elefantin hammastahnasta, nestetypestä sekä sokerisateenkaarista. Kevään ajan videoita on tarkoitus julkaista kolme kertaa viikossa. Tulemme jatkossa myös tuomaan esille nykykemiaa ja sen menetelmiä.

Näyttävät demonstraatiot, joissa tapahtuu jokin näkyvä reaktio tai värinmuutos, kiinnittävät helposti katsojan huomion. Lisäksi olemme huomanneet, että enemmän näkyvyyttä saavat videot, joissa puhutaan tai selitetään asioita sen sijaan, että vain näytettäisiin jokin demonstraatio. Ideanamme on tehdä videopareja tai useampia videoita töistä, joissa yhdellä videolla tapahtuu näyttävä reaktio ja toisella selitetään auki siinä tapahtuvaa kemiaa. Lisäksi joihinkin kommenteissa esitettyihin kysymyksiin voidaan vastata videolla. Demonstraatioiden lisäksi tarkoituksena on myös kuvata kokeile kotona -tyyppisiä ohjevideoita. Mielellämme kuulemme toiveita.

Videoiden tuottaminen innostavaa

Videoiden suunnittelu, kuvaaminen ja editointi opettavat myös meitä tekijöitä ja tutkijoita. Kemian ydinasioiden tiivistäminen muutamaan kymmeneen sekuntiin innostavalla tavalla vaatii luovuutta sekä ymmärrystä. Myös kiperät kysymykset laittavat ajattelemaan asioita eri näkökulmista. Tällainen uudella tavalla ajattelu on uutta luovaa. Ilmiö kiinnostaa meitä myös tutkimuksellisesti. Oivaltamisen ja onnistumisen iloa!

Tutustu Kemianluokka Gadolinin VirtuaaliGadoliniin täällä: https://www2.helsinki.fi/fi/tiedekasvatus/virtuaaligadolin

Kirjoittajat