IMP 2022: ”Making mathematics” – The role of physical artefacts in mathematics education

Vihdoinkin paikan päällä! Uskomatonta nähdä kahden koronavuoden ja etäkoulutusten jälkeen osittain samoja kouluttajia ja osallistujia oikeasti kasvokkain! Osallistuin Oxfordissa Institute of Mathematics Pedagogy:n kesäkurssille ensimmäisen kerran etänä vuonna 2020 (Dimensio, 13.8.2020) nuoruudenystäväni innostamana ja nyt vihdoinkin 25.–28.7. olimme molemmat paikalla.

ryhmäkuva osallistujista puistossa
Kuva 1. IMP 2022 -seminaarin osallistujat

Instituutti on järjestänyt vastaavia koulutuksia vuosittain, 2001 lähtien. Seminaariin otetaan 25 osallistujaa ja osallistujia on ympäri maailmaa opiskelijoista professoreihin. Tavoitteena ei ole niinkään tehtävien tekeminen, vaikka niitä tehtiinkin paljon. Seminaarityön tavoitteena on etenemisen havainnointi ja solmukohtien huomaaminen, kehittyminen ja jumittuminen sekä yhdessä työskentely ja pedagogisten merkitysten löytäminen. Kokemuksia ja havaintoja jaetaan joka työpajan jälkeen ringissä istuen. Tänä vuonna aiheena oli “Making mathematics” – the role of physical artefacts in mathematics education.

Kolme opettajaa istuu lautapelin edessä ja hymyilee kameralle, taustalla muita osallistujia
Kuva 2. Mike, Ben ja Fiona testaavat tietokoneen toimintaa simuloivaa Turing Tumble-peliä

Seminaarin aihealue vaihtuu vuosittain ja tänä vuonna keskityttiin siis erilaisiin matemaattisiin malleihin. Yhteisiä työpajoja oli enimmillään 5 x 90 min päivittäin, mutta päälle tuli vielä iltaohjelmaa mm. Tasomaa-leffan muodossa ja päivät venyivätkin usein pimenevään yöhön asti keskustelujen polveillessa elämän alueelta toiselle.

Puiston laidalla moderni puurakennus
Kuva 3. Koulutus järjestetään idyllisen pappiskoulun (Ripon College) tiloissa ja liekö siinä syy, että ruoka oli taivaallisen hyvää. 

Tässä muutamia poimintoja ohjelmasta: 

Kuva 4. Alkulämmittelyä Möbiuksen nauhan ominaisuuksien tutkimiseen
käsi pitelee laskukiekkoa, taustalla papereita
Kuva 5. Kuinka monelta löytyy koulun varastosta vielä laskutikku tai sen pyöreä versio laskukiekko? Toimintaa olikin hauska tutkailla!

Keskiviikon barbeque-illallisen jälkeen, ihan vaan iltapuhteena, määritimme kuudella eri tavalla sisäpihalla kasvavan hevoskastanjan korkeuden. Inspiraatiota työhön kaikenikäisten oppilaiden ja opiskelijoiden kanssa löytyi tästäkin tehtävästä.

Kuva 6. Työmoniste – puun korkeuden arviointia

Päällimmäisenä mieleen jäivät kuitenkin mielenkiintoiset keskustelut, jotka saattoivat olla hyvinkin yllätyksellisiä. Aamiaispöydässä jostakin keskusteluaiheeksi kimposi mestaamisen tehokkuuteen liittyvä tutkimus.

Puiden korkeuksien määrittelyn jälkipelissä puheeksi taas tuli, miten räystäspääskyt (house martins), joiden taiturimaisia syöksylentoja illan pimetessä oli mukava seurailla linnamaisen rakennuksen sisäpihalla, valitsevat pesäpaikkansa niin, että alla on vähintään 12 metrin tyhjä pudotus. 

Suurkiitokset MAOLille korona-ajan etäseminaariin osallistumisen mahdollistamisesta sekä OKKA-säätiölle tämän vuoden seminaarin mahdollistamisesta. Reppuun jäi arvokkaiden kontaktien lisäksi paljon ideoita matematiikan opetukseen!

Kolme henkilöä istuu pöydän ääressä ja nauraa tai hymyilee
Kuva 7. Yläasteaikainen ystävyys jatkuu, kuvassa Suvi, Lydia ja Greg binäärilaskentaa tutkailemassa

Kiinnostuitko koulutuksesta? Lisätietoja:

Nyt eläkkeelle jääneet John Mason ja Anne Watson johtivat edesmenneen Malcolm Swanin kanssa IMP:it 2001–2021. Täältä löytyvät kyseisten vuosien teemat, osittain myös linkitettyinä tehtäviin: IMP – Promoting Mathematical Thinking (pmtheta.com).

IMP -23 järjestetään 24.2–7.7. samassa paikassa. Ilmoittautuminen ja osallistujapaikkojen jako tapahtuu loppusyksyllä, kun teemakin on päätetty. IMP:in vetäjäryhmä on Chris Sangwin (University of Edinburgh), Jenni Back (University of Leicester), Corinne Angier (University of Stirling) ja Fiona Haniak-Cockerham (Manchester Metropolitan University). He ovat auttaneet IMP:ien järjestämisessä jo toistakymmentä vuotta. Viimeksimainitun voi tavoittaa IMP:iin liittyen osoitteesta imp-enquiries@hotmail.com

Artikkelin kuvat: Chris Sangwin, University of Edinburgh

Kirjoittajat