Mentoritoiminnan aloitus

MAOL ry aloitti viime vuonna mentoroinnin, jonka tarkoituksena on tukea uusia matemaattisten aineiden opettajia omassa työssään. Mentorointi voi tapahtua joko sähköpostin välityksellä tai videopuheluiden kautta.

Mentoroinnin ideoija Tarja Ylivuori kokosi ryhmän, joka koostuu virkavuosiltaan vanhemmista opettajista, joilla on kiinnostusta toimia mentoreina. Ryhmään kuuluu opettajia sekä yläkoulun että lukion puolelta. Jotta mentorointi olisi sujuvaa, tavoitteena on, että mentori-mentoroitava-parin aineyhdistelmä ja koulutaso sopisivat mahdollisimman hyvin yhteen.

Terhi Juntunen: Mentorin näkökulma

”Tarja Ylivuori lähestyi minua syyslomaviikolla ja kysyi, pystyisinkö ottamaan mentoroitavan. Pian lähetinkin jo viestiä mentoroitavalle Ripsalle ja sovimme ajan Meet-tapaamiselle. Ensimmäinen keskustelumme oli heti loman jälkeisellä viikolla.

Aluksi tutustuimme toisiimme ja juttelimme opettajan työn valonpilkahduksista ja haasteista. Tämän jälkeen olemme keskustelleet noin kuuden viikon välein. Tapaamisten ajankohdat ovat sijoittuneet mentoroitavan ehdotusten mukaisesti. Ennen sovittua tapaamista saan Ripsalta sähköpostin, jossa hän tuo esille haluamiaan teemoja. Näin minun on helpompi valmistautua keskusteluun ja antaa vinkkejä.

Mentorina pohdin omaa taitoani tässä tärkeässä roolissa. Osaisinko olla avuksi ja tukea sopivalla tavalla? Keskustelumme sivuavat kaikkea mahdollista koulumaailmaan liittyvää työilmapiiristä fysiikan ja kemian oppilastöihin. Vaikka itse toimin mentorina, koen saavani mentoroinnista paljon ammennettavaa työhöni. Olen esimerkiksi kokeillut matikan tehtävien ratkaisemisen pistetyöskentelyä. Uudet näkökulmat ovatkin piristäneet omaa työtäni. Mentorointi on osoittautunut antoisiksi keskusteluiksi kahden opettajan välillä.”

Ripsa Heiskanen: Mentoroitavan näkökulma

”Lukuvuonna 2019−2020 työskentelin ensimmäistä kokonaista vuotta peruskoulussa fykema-opettajana. Edellisvuotena gradun teon ohella työskentelin matikanopena lukiolla lähes koko vuoden ja pääsin tarkistamaan ensimmäisiä sähköisiä ylppäreitäkin. Opettaminen peruskoulussa sujui omasta mielestäni hyvin, mutta olin hieman epävarma opetuksen kanssa. Kamppailin omassa päässäni monien kysymysten äärellä: “Tuhoanko oppilaat opetustavallani ja olenko täysin vääränlainen roolimalli fykema-opena?” Tiedän, etten ole ihan perinteisin opettaja. Kuitenkin kiire esti ajatusten pohdintaa työyhteisön sisällä ja keväällä alkoi sitten koronan takia etäkoulu. Etäopetuksesta selvisin hyvin, kun opiskelukavereiden kanssa jaoimme vinkkejä toisillemme. Silti olisin kaivannut vähän enemmän tukea omien aineitteni opetukseen.

Lukuvuosi 2020−2021 alkoi kaikkien koronasäädösten kanssa ja tiesin, että haluan keskustella opetukseen liittyvistä asioista rauhassa jonkun kanssa. Porvoo on vielä niin lähellä tautipesäke pääkaupunkiseutua, että tiesin etäopetuskäskyn voivan tulla hyvinkin nopeasti. Uutena energisenä ja nuoruuden intoa täynnä olevana opena koin aina välillä outolintu-fiilistä työyhteisössä. Paljon helpompi olisi varmasti ollut olla toisenlainen ja hieman ehkä oppikirjamainen, mutta halusin tehdä opettamista koko sydämelläni ja olemuksellani.

Luin MAOLin uutiskirjeestä lokakuussa, että nuorille opettajille on saatavilla mentorointia. Tiesin heti, että haluan sitä. Haluan käydä opettamiseen liittyviä asioita jonkun kanssa uudelleen ja pohtia opetusmenetelmiä. Mentorointi on auttanut minua esimerkiksi näkemään, etten tuhoa oppilaitani tavallani, vaan oikeastaan saan heidät kiinnostumaan vielä lisää luonnontieteistä. Toisaalta mentorini on vinkannut minulle havaitsemiaan hyviä keinoja ja fykeen hyviä kokeellisia töitä. Hän on siirtänyt minulle hiljaista tietoaan opettajana toimimisesta.
Mentoroinnissa on se hyvä puoli, että mentori työskentelee eri paikkakunnalla mutta samojen asioiden äärellä. Hän ei tiedä koulustamme käytännössä mitään. Pystyn luottamaan siihen, etteivät selittämäni asiat päädy ulkopuolisten korviin. Kertoessani tilanteista mentorille koen oivalluksia jo puhuessani. Silti mentori tietää täsmälleen tunteen, kun kerron haastavista tilanteista oppitunnilla. Teineille opettaminen on kuitenkin aika samanlaista ympäri Suomen.

Olemme Terhin kanssa jutelleet Meetissä ja sen lisäksi vaihdelleet viestejä aina tarpeen mukaan. Koen saaneeni todella paljon siitä, että toisella kollegalla on aikaa kuunnella, olla läsnä ja vaihtaa ideoita. Arjessa kaiken koronakiireen keskellä sille ei tarjoudu mielestäni riittävästi aikaa työpaikalla. Nuoren pätevän opettajan uskotaan selviävän siitä, mistä vanhan kokeneenkin. Hiljaisen tiedon jakaminen saattaa unohtua kiireessä, varsinkin jos kaikki tuntuu menevän hyvin. Mentorointi on parantanut minulla huimasti minäpystyvyyttä työssäni ja antanut paljon uusia ajatuksia työhön. Olen ollut kiitollinen jokaisesta mentorointikerrasta.”

MAOL ry tarjoaa jäsenilleen mentoritoimintaa

Haluatko uutta näkökulmaa työhösi? Kaipaatko kokeneemman kollegan neuvoja tai tukea? Kaipaatko kouluarjen kiireen keskelle rauhoittumista oleellisten kysymysten äärelle? MAOL ry:n mentoritoiminnan tarkoituksena on tukea erityisesti uran alkuvaiheessa olevia opettajia. Mentoroinnin toteutus sovitaan tapauskohtaisesti. Tapaamiset ovat luonnollisesti luottamuksellisia. Ota rohkeasti yhteyttä ja sovi heti (etä)tapaaminen lähettämällä sähköpostia mentorivälittäjälle tarja.ylivuori(at)maol.fi.


Lue lisää mentoritoiminnasta MAOLin sivuilta

Kirjoittajat