Virkistystä ja uutta oppia – MAOLin etäkoulutuspäivä 9.10.2021

Herätyskellon soidessa lauantaiaamuna en olisi jaksanut nousta. Takana oli poikkeuksellisen kuormittava työviikko, jonka jälkeen etätyötilaan koneen äärelle raahautuminen vaati ylimääräistä ponnistelua ja paljon kahvia. Enpä osannut aamulla aavistaa miten virkeä ja uusista ajatuksista innostunut opettaja minusta päivän aikana kehittyi. 

MAOLin koulutuspäivä järjestettiin viime vuoden tapaan etänä, jotta kaikilla olisi mahdollisuus turvalliseen osallistumiseen koronan edelleen vaikuttaessa arkeemme. Tapahtuma-alusta ProspectumLive oli helppokäyttöinen ja esitysten seuraamisen lisäksi oli mahdollista verkostoitua livekeskustelualueella ja chat-keskusteluilla. Koulutuspäivän teemana oli Osana yhteiskuntaa.

Koulutuspäivän avasi projektipäällikkö Tiina Karjalainen MAOL-Pirkanmaa ry:stä. Tervetulotoivotuksen jälkeen kuultiin MAOL ry:n puheenjohtajan Tarja Ylivuoren tervehdys ja julkistettiin vuoden 2022 vuoden matemaattisten aineiden opettaja. Palkinnon sai Maarit Savolainen Puolalan yläkoulusta Turusta. Onnittelut Maaritille!

Valokuva Maarit Savolaisesta MAOL-standaarin ja keltaisen kukkakimpun kera
Vuoden 2022 matemaattisten aineiden opettaja Maarit Savolainen

Koulutuspäivässä nähtiin virtuaalisesti Tampereella, jonka pormestari Anna-Kaisa Ikonen esitti tervehdyksen matemaattisten aineiden opettajille. Puheessa tuli esille matemaattis-luonnontieteellisen ja tietoteknisen osaamisen merkitys teknistyneessä ja digitalisoituneessa yhteiskunnassamme. Hyvistä työllisyysnäkymistä huolimatta tekniset alat eivät valitettavasti vieläkään houkuttele riittävää määrää korkeakouluopiskelijoita. Luonnontieteen ja tekniikan osaajia tarvitaan ratkaisemaan aikamme suurimpia haasteita.

Koulutuspäivän pääpuhujana oli Vincit Oy:n perustaja ja hallituksen puheenjohtaja Mikko Kuitunen otsikolla Tulevaisuuden työelämätaidot – Onko matematiikalla merkitystä? Puhe oli vaikuttava ja ajatuksia herättävä. Tulevaisuuden työelämätaidoissa tarvitaan oman ajattelu haastamista ja uuden oppimista. Opettajana tulee miettiä, minkälaisen vaikutuksen opetuksen kautta voi jättää Suomeen. Jokaisella on mahdollisuus tehdä joka päivä asioita hieman paremmin. Matemaattisten aineiden opettajille tämä esitettiin helposti omaksuttavassa muodossa. Jos joka päivä tekee 1 % paremmin, vuodessa muutos on $$1,01^{365}= 37,8.$$

Koulutuspäivän luentoja kuunnellessani mietin oman työni kehityskohteita ja hyviä käytänteitä. Mielenkiintoni heräsi mm. Lempäälän lukion opettaja Mika Setälän esittelemää Reissin motivaatioprofiilia (RMP) kohtaan. Reiss on luetteloinut 16 perustarvetta, joihin jokaiseen kuuluu kaksi ominaisuutta: mitä halutaan ja miten paljon halutaan. Sain tieteellistä vahvistusta opiskelijoistani tekemiin havaintoihin. Koen tärkeäksi saada selityksiä eritavoin oppivien taustoihin, jotta osaan tunnistaa opiskelijoiden tarpeita ja ohjata opiskelua mahdollisimman hyvin.

Etäkoulutuspäivä ei ollut pelkkää luentojen kuuntelua ja chat-kysymyksiä. Osallistuin keskustelualueella MAOLin mentoritoiminnan esittelyyn ja Naistech-hankkeen keskusteluun. Videoyhteys muihin kohotti koulutuspäivän uudelle tasolle. Vaikka lähitapahtumia ja yhdessä olemista kovasti jo kaipaankin, keskustelualueellakin sai kokemuksen yhteydestä muihin osallistujiin. Naistech-hankkeen faktat tekniikan alalle päätyvien naisten vähäisestä määrästä yllättivät, vaikka jotenkin asian tiesinkin. Jos saan joka päivä kannustettua hieman enemmän tyttöjä tekniikan pariin, vuodessa vaikutuksen pitäisi näkyä. Jäin koulutuspäivän päätteeksi virkistyneenä ja innostuneena antamaan palautetta projektipäällikkö Tiina Karjalaiselle ja MAOLin koulutuksista vastaavalle varapuheenjohtaja Tuula Havoselle. Kiitos Tampereen projektityhmälle erinomaisesti toteutetusta etäkoulutuspäivästä! Oli kiva nährä Tampereella, vaikkakin virtuaalisesti. Ensi vuonna koulutuspäivät järjestetään Helsingissä 7.–8.10.2022.

Etäkoulutuspäivän 9.10.2021 verkkosivut

Kirjoittaja