Vuoden 2021 opettaja: Lukiolaisille järjestetyt Berzeliuspäivät – hieno idea myös Suomeen!

Tammikuun lopussa järjestetään Tukholmassa Berzelius-päivät (Berzeliusdagarna). Ruotsissa järjestettävät päivät tekevät kemian alaa tutuksi lukiolaisille. Päivät on järjestetty vuodesta 1956 lähtien ja viime vuonna minä pääsin osallistumaan tapahtumaan yhdessä Maria Kivikosken kanssa. Vuonna 2021 päivät jouduttiin järjestämään etänä. Olisipa hieno asia, jos vastaavanlaiset päivät voisi järjestää matemaattisten aineiden ympärille myös Suomessa.

Viime vuoden Berzeliuspäivät järjestettiin Tukholman yliopistolla 31.1.-1.2.2020 eli perjantain aamupäivästä lauantai-iltapäivään. Päiville kokoontui noin 300 ruotsalaista ja joitakin suomalaisia sekä norjalaisia lukiolaisia stipendiaatteja sekä noin 50 heidän opettajaansa. Stipendiaatit olivat ympäri Ruotsia, yleensä vain 1-3 oppilasta samasta lukiosta. Eri kemian alan yritykset ja säätiöt maksoivat lukiolaisten stipendit eli lukiolaisille päivät olivat ilmaiset.

Päivillä tutustustuttiin kemian tutkimukseen, teollisuuteen ja opiskelumahdollisuuksiin. Tavoitteena on innostaa taitavia lukiolaisia kemian jatko-opintoihin ja myöhemmin erilaisiin työtehtäviin. Moni päivien puhujista kertoi itsekin olleensa lukioaikanaan Berzeliuspäivillä.

Uratarinat osana mielenkiintoisia ja ajankohtaisia luentoja

Kahden päivän aikana kuultiin toistakymmentä lyhyttä katsausta ajankohtaisista tutkimusaiheista erilaisissa teollisuus- ja tutkimuslaitoksissa sekä kemistin työstä. Luennot sisälsivät mielenkiintoisia aiheita katalyyteistä nanokoneisiin. Esitykset olivat lyhyitä vain puolen tunnin pituisia. Siinä ajassa ehti hyvin saada selville esitysten ideat.

Puhujat olivat eri-ikäisiä ja lähtöisin eri puolilta maailmaa. He kertoivat esityksessään, miten olivat nykyiseen tehtäväänsä päätyneet, eli jokaisen luennoitsija uratarina oli osana esitelmää. Kaikki korostivat yhteistyötä toisten tutkijoiden ja tutkimusryhmien välillä Ruotsissa ja ulkomailla. Stipendiaatit kuuntelivat kiinnostuneina ja tekivät myös hyviä kysymyksiä.

Mukava ilmapiiri ja mahdollisuus verkostoitua

Yliopistolla oli hyvin lämminhenkinen, innostava ja intensiivinen ilmapiiri. Järjestelyt oli hoidettu loistavasti, kaikki toimi erittäin sujuvasti ja päivillä oli mukava tunnelma. Aikataulu piti hyvin, vaikka ei ihan ilman ongelmia. Tekniikan pettäessä ei hermostuttu. Ja kun laitteet taas alkoivat toimia, yleisö antoi raikuvat aplodit. Luentojen välillä oli palkintojen jakoa ja infoa kemian olympialaisista. Luennoilla tehtiin taikatemppuja ja välillä laulettiin syntymäpäiväsankarille onnittelulaulua.

Kaikki puheet ja esitykset pidettiin samassa luentosalissa, eli aikaa ei tarvinnut käyttää siirtymisiin paikasta toiseen. Lounas tarjoiltiin yliopiston ruokalassa. Lounas- ja kahvitaukojen aikana oli mahdollisuus käydä tutustumassa eri oppilaitosten tarjontaan ja keskustella eri korkeakoulujen edustajien kanssa. Myös luennoitsijat olivat lounas- ja kahvitaukojen aikana valmiina keskustelemaan.

Kaikki osallistujat oli majoitettu samaan hotelliin. Stipendiaateille oli järjestetty yhteinen ohjelmallinen ilta, jossa oli kolmen ruokalajin päivällinen ja musiikillinen esitys. Nuorilla oli hyvä mahdollisuus tutustua myös toisiinsa ja verkostoitua.

Opettajille omaa iltaohjelmaa

Berzeliuspäivät oli järjestetty ensisijaisesti lukiolaisille, mutta opettajille oli järjestetty omaa ohjelmaa samaan aikaan kuin stipendiaateille järjestettiin hieno iltaohjelma. Opettajat kokoontuivat kuulemaan Magnus Ehingeriä, jonka käänteinen opetusmenetelmä (flippet classroom) oli kuuma puheenaihe Ruotsissa. Magnus Ehinger tekee Youtubeen kemian tunnit, jotka lukiolaiset katsovat kotona, ja näin oppitunneilla on aikaa kokeellisuuteen ja keskusteluun. Opettajien ilta jatkui yhteisellä iltaruokailulla ja verkostoitumisella.

Vastaavanlaiset päivät lukiolaisille myös Suomessa?

Paljon loistavia ja hienoja ideoita saatiin Berzeliuspäiviltä. Olisipa hienoa, jos joskus Suomessa voitaisiin järjestää vastaavanlaiset päivät. Aluksi voisi järjestää hieman pienimuotoiset päivät matemaattisista aineista innostuneille ja kiinnostuneille lukiolaisille.

Vuoden 2021 matemattisten aineiden opettajan palkinnon 5000 € ovat rahoittaneet MAOL ry, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö ja Kemianteollisuus.

Kirjoittaja