Kesätyöntekijöiden ajatuksia luonnontieteistä ja niiden opiskelusta
MAOLin ja MFKA:n toimistolla olivat kesäkuussa töissä elokuussa lukion aloittavat Morag Allan ja Aamu Vuorjoki. He kertovat ajatuksiaan luonnontieteistä ja niiden opiskelusta. Entä mitä he ovat mieltä siitä stereotyyppisestä väittämästä, että tytöt harvoin ovat kiinnostuneet LUMA-aineista?
Meitä innostaa luonnontieteissä uuden oppiminen ja pyrkiminen mahdollisimman laajaan ymmärrykseen. Luonnontieteet selittävät kaiken, oli kyse sitten minkä kokoluokan asioista tahansa. Vastaavaa ymmärrystä ei voi muualta tavoittaa.
Meillä ei ainakaan vielä ole varsinaisia ajatuksia tulevaisuuden suhteen, mutta luonnontieteiden parissa työskentely olisi tavoite. Opettajan tai arkkitehdin työ voisi olla kiinnostava. Opettajana teet merkityksellistä työtä, työskentelet luonnontieteiden parissa ja innostat nuoria opiskelemaan luonnontieteitä. Arkkitehdin työssä voit olla luova ja pääset käyttämään matematiikkaa.
Pidämme siitä, miten luonnontieteiden opiskeluun kuuluu useimmiten jotakin toiminnallista, kuten kokeita, tutkielmia ja laskelmia.
Luonnontieteet tuovat konkreettisen yhteyden nykyhetkeen ja tulevaan, oli se sitten teknologian kehityksen tai ilmastokysymyksen myötä.
Pidämme erityisesti siitä, että fysiikassa ja matematiikassa on paljon varaa omalle pohdinnalle ja ratkaisuille, vaikka kyse onkin monimutkaisista ja tarkoista luonnontieteistä.
Jos pitäisi jotain parannettavaa löytää luonnontieteiden opetuksesta, niin olisi se, että pitäisi kannustaa enemmän omaan avoimeen ajattelun ja päästää irti vanhoista stereotypioista ja ahdasmielisistä ajattelutavoista.
Useimmiten matemaattis-luonnontieteet ovat joko mieluisimpia tai vähiten mieluisia kouluaineita, välimuotoa ei oikeastaan ole. Uskomme syyn tähän olevan se, että monille ne ovat vaikeita, eikä akateeminen epäonnistuminen motivoi opiskeluun, vaan se suorastaan lannistaa.
Luonnontieteiden suosioon vaikuttaa yhteiskunnalliset paineet. Ei ole erityisen suosittua olla intohimoinen luonnontieteistä, ja sen esille tuonti voi johtaa kritisoitiin. Varsinkin tyttöjen keskuudessa voivat sosiaaliset paineet ja pelko estää sen, että innostuu luonnontieteistä.
Tuntuu siltä, että tyttöjen pitää todistella osaamista enemmän kuin poikien pitää. Usein väitetään että “pojat ovat kiinnostuneempia LUMA-aineista kuin tytöt”, ja täten myös parempia. Tämä väite on monesta syystä vääristynyt, ja suorastaan loukkaava.
Koemme koko LUMA-termin hieman kyseenalaiseksi, sillä mielestämme olisi järkevämpää jakaa “LUMA-aineet” matemaattisiin aineisiin (fysiikka, matematiikka ja kemia) ja reaaliaineisiin (biologia, maantieto) – tämä jako olisi mielestämme järkevämpi kuin se että niputetaan kaikki viisi saman “LUMA-aine” termin alle.
Itse väite puolestaan perustuu stereotypiaan ja vanhanaikaiseen kahden sukupuolen ideologiaan.
Uskomme että historiallisesti pojat ovat olleet kiinnostuneempia luonnontieteistä, sillä ne koettiin “miehisinä”. Vaikka kiinnostusta olisi ollut, ei tytöillä ollut aina samanlaisia mahdollisuuksia erikoistua tai edes opiskella “LUMA-aineita” yhteiskunnallisten paineiden tai sosioekonomisen tekijöiden takia. Tämä johtaa siihen, ettei nykyäänkään tyttöjä ja naisia aina oteta tieteen parissa tosissaan, sillä koetaan ettei se ole heidän paikkansa. Tällainen vanhanaikainen ajattelu johtaa siihen, etteivät nuoret tytöt välttämättä uskalla erikoistua luonnontieteisiin.
Koemme kuitenkin, että asia on menossa parempaan suuntaan, ja yhä useampi tyttö kiinnostuu luonnontieteistä.
Havaintojemme mukaan nykyinen tilanne ei ole niin että pääasiassa pojat ovat kiinnostuneita luonnontieteistä, vaan jakauma menee aikalailla, niin että tytöt ovat kiinnostuneempia reaaliaineista ja pojat ovat kiinnostuneempia matemaattisista aineista. Toivomme kuitenkin, että tämä ainainen jakauma tasoittuu teknologian ja yhteiskunnan kehittyessä.

MAOL-toimisto sijaitsee Veturitallinkujalla. Kuva: Tuomo Riekkinen.