MAOL ja YTL tapasivat: Opettajien näkemyksiä ja haasteita Abitti-järjestelmän uudistuksessa
MAOLin puheenjohtaja Tarja Ylivuori, lukiotoimikunnan puheenjohtaja Kari Eloranta ja toiminnanjohtaja Jasmin Välimäki keskustelivat 18.12. Ylioppilastutkintolautakunnan kanslian väen kanssa. YTL:sta oli mukana pääsihteeri Tiina Tähkä, tutkintosihteeri Piia Kallunki ja erityisasiantuntija Thomas Vikberg.
MAOLin edustajat toivat tapaamisessa esiin matemaattisten aineiden opettajien terveisiä, jotka oli pääosin koottu 4.11. järjestetyn MAOLin ja YTL:n keskusteluillan kommenteista ja tilaisuuden jälkeisestä palautteesta. Keskusteluiltaan oli ilmoittautunut 276 opettajaa ja palautetta antoi vielä 34 opettajaa tilaisuuden jälkeen.
Tiina Tähkä kiitti palautteesta ja MAOLin kanssa tehtävästä yhteistyöstä. “Palautteet toimitetaan myös jaoksille tiedoksi”, lupasi Piia Kallunki.
Palautteen mukaan opettajat kokevat suuren määrän ohjelmistoja ja taulukkoaineistoja sekavana. Lisäksi he toivovat, että ohjelmistot olisivat sellaisia, joita kaikki voivat tasa-arvoisesti käyttää kaikissa Suomen kouluissa.
“Yleisenä periaatteena ohjelmien lisäämisessä Abittiin on, että ne mahdollistavat lukion opetussuunnitelman tavoitteiden mukaista osaamisen näyttämistä. Ohjelmistojen käytön on oltava maksutonta ylioppilastutkinnon aikana ja siihen tutustuttaessa. ” kertoi Thomas Vikberg. “Erilaiset ohjelmistot antavat opettajille ja koulutuksen järjestäjille myös mahdollisuuksia tehdä pedagogisia valintoja”, Tiina Tähkä lisäsi.
Palautteen mukaan uuden taulukkoaineiston myötä opiskelijalla on kokeessa enemmän tietoa kuin aiemmin. Opettajat ajattelevat, että kaavoja ei tarvitse osata ulkoa, mutta opiskelijan tulee tunnistaa ilmiö ja löytää sille matemaattinen malli. Uusi Abittiin lisätty aineisto sisältää MAOLin näkökulmasta liikaa kaavojen aukipurkua.
“Ylioppilastutkinnossa on ollut 70-luvusta lähtien erilaisia kaupallisia taulukkoaineistoja, ja kaikkia kaupallisia toimijoita pitää kohdella yhdenvertaisesti. Tällä hetkellä koejärjestelmässä on kolme taulukkoaineistoa (MAOL taulukot, MAFY-taulukot ja koejärjestelmän ohjeet) ja lisäksi laskinohjelmissa on esimerkiksi luonnonvakioita”, sanoi Thomas Vikberg.
YO-kokeilla on ohjaava vaikutus opettajan pedagogisiin valintoihin. Tarja Ylivuori korosti, että opettajat eivät voi aidosti valita niitä ohjelmistoja, jotka kokisivat opetuksen kannalta parhaiksi. Palautteessa opettajat kokevat YTL:n viestinnän puutteelliseksi. Opettajat kaipaavat selkeämpää viestintää mm. siitä, mitä ohjelmistoja tulee olemaan käytössä Abitti2-järjestelmässä, jotta tietäisivät mitä ohjelmistoa kannattaa käyttää opetuksessa.
“Ylioppilastutkinnolla ja koejärjestelmän välineillä on luonnollisesti ohjaava vaikutus. Lautakunta ei voi kuitenkaan ottaa kantaa työvälineiden pedagogiseen tarkoituksenmukaisuuteen tai niiden käyttöön oppitunneilla. Eri kaupallisia toimijoita pitää kohdella tasavertaisesti”, sanoi Tiina Tähkä.
“Verkkosivuillamme on ajantasaista tietoa syksyllä 2026 käytössä olevista välineistä, ja näitä ohjelmistoja voi ainakin käyttää”, Thomas Vikberg sanoo.
“Mittausdatan analysointiin ei ole tällä hetkellä LoggerProta korvaavaa ohjelmistoa. LoggerPro poistuu Abitista kevään 2025 kokeiden jälkeen, koska ohjelmistotoimittaja ei enää ylläpidä sovellusta. Vastaavia tuotteita ei ole juurikaan olemassa, ja toistaiseksi neuvottelutuloksiin ei ole päästy kansainvälisten ohjelmistotoimittajien kanssa. Muissa Abitin ohjelmissa on kuitenkin joitakin kuvaajatoiminnallisuuksia.”, kertoo Thomas Vikberg. Hän pahoitteli, että lautakunta ei voi tiedottaa yritysten kanssa käytävistä sopimusneuvotteluista niiden ollessa kesken, sillä ne ovat luottamuksellisia ja mahdollisesti yritysten liikesalaisuuksia.
Tarja Ylivuori korosti, että opiskelijat tarvitsevat ajoissa tiedon käytettävistä ohjelmista, jotta he voivat valmistautua ylioppilaskokeisiin parhaalla mahdollisella tavalla. Opiskelijoiden tulee voida käyttää samoja ohjelmistoja koko opintojensa ajan. MAOL-edustajat ehdottivat myös, että siirtymäaikaa pidennettäisiin matemaattisten aineiden osalta.
“Koejärjestelmä uudistetaan, koska nykyiseen koejärjestelmän kanssa yhteensopivia tietokoneita on yhä vähemmän markkinoilla. Lukiokoulutuksen kustannukset nousevat, ellei uudistusta toteuteta. Tällöin julkinen rahoitus menisi epätarkoituksenmukaiseen tietotekniikkaan, eikä opetukseen”, Thomas Vikberg sanoi.
“Lautakunnan tehtävänlaatijat tuntevat oheisohjelmien tilanteen, ja ottavat tilanteen huomioon kokeiden laatimisessa. Ylioppilastutkinnossa kokelas voi ilmaista osaamistaan yleensä usealla eri tavalla. Lukion opetussuunnitelmien mukainen substanssiosaaminen on aina oleellisinta”, Tiina Tähkä kertoi.
Tarja Ylivuori kertoi, että uusien ohjelmien käyttöönotto lisää opettajien työmäärää ja aiheuttaa stressiä. Abitti2-järjestelmän uudet ohjelmistot vaikuttavat matemaattisten aineiden opettajien työhön enemmän kuin muiden aineiden opettajien. Palautteen mukaan opettajien asiantuntemusta olisi tarpeen ottaa huomioon päätöksiä tehtäessä. Opettajat ovat pettyneitä, että kentän ääntä ja huolta ei ole otettu riittävästi huomioon. Sidosryhmien osallistaminen on tärkeää myös MAOL-edustajille.
“Hyvä, että olemme yhdessä keskustelemassa asiasta. Otamme viestin vakavasti, ja pyrimme omalta osaltamme edistämään viestintää ja vuorovaikutusta valmistelussa, jotta opettajat voivat valmistautua muutokseen. Teemme mielellään yhteistyötä MAOLin kanssa”, sanoi Tiina Tähkä.
MAOLin ja YTL:n edustajat sopivat, että yhteistyötä viestinnän ja vuorovaikutuksen osalta jatketaan. Syksyllä 2024 järjestetyn opettajien illan ja edustajien tapaamisen lisäksi myös tämä artikkeli on osa yhteistyötä.
Tiina Tähkä
pääsihteeri, YTL
Jasmin Välimäki
toiminnanjohtaja, MAOL ry
MAOLin Lausunnot ja kannanotot -sivulla voit tutustua myös MAOLin viestiin YTL:lle Abitti2-uudistuksen vaikutuksista (pdf)