Pitkän matematiikan ylioppilaskoetulosten analyysia

Kiinnostuin jo muutamia vuosia sitten ylioppilastutkintolautakunnan julkaisemista tilastoista, joista voi tarkastella ainekohtaisesti oppilaitosten ja jopa (toki nimettömien) kokelaiden tuloksia. Tähän mennessä olen pyöritellyt Excel-taulukoita vain omaksi ilokseni, mutta kenties joitain havaintoja rohkenisi julkaista myös Dimension lukijoiden tarkasteltaviksi. Olen ottanut vapauden laatia artikkelini työselostukselle tyypillisellä jaottelulla – kerran näinkin päin, että opettaja on selostuksen laativassa päässä ainaisen vastaanottamisen sijasta!

Johdanto

Artikkelissa tarkastellaan pitkän matematiikan kirjoittaneiden ylioppilaiden koulukohtaisia suorituksia keväiltä 2020–2024. Erityisen kiinnostuksen kohteena on selvittää, ylletäänkö erinomaisiin suorituksiin toistuvasti myös joissain suurten kaupunkien ulkopuolella sijaitsevissa lukioissa, joissa oletettavasti ei voida valikoida oppilaita mm. korkeita keskiarvorajoja asettamalla. Mikäli ”yllättävän hyvin” menestyviä lukioita löytyy, niiden menestyksen taustoihin perehtyminen olisi varmasti pedagogisesti antoisaa. 

Tutkimusmenetelmä

Ylioppilastutkintolautakunnan tilastot voi kuka tahansa ladata koneelleen sivustolta https://www.ylioppilastutkinto.fi/fi/tietopalvelut/tilastot/oppilaitoskohtaisia-tunnuslukuja. Sen jälkeen oppilaitoskohtaisia tarkasteluita varten on mielekästä hyödyntää Excelin Pivot-taulukointia, jolla saadaan vaivattomasti laskettua haluttuja tunnuslukuja. Artikkelia varten laskin keväinä 2020–2024 valmistuneiden ylioppilaiden taulukoista kunkin lukion pitkän matematiikan puoltoäänien keskiarvot (approbatur antaa kaksi puoltoääntä ja laudatur seitsemän) sekä pitkän matematiikan kirjoittaneiden lukumäärät. 

Vuosittaisten keskiarvojen ja kirjoittajamäärien avulla laskin Excelissä kaikkia keväitä 2020–2024 kuvaavan painotetun keskiarvon. Lajittelin lukiot painotetun keskiarvon mukaisesti ja suodatin aineistosta pois muutamia hyvin vähäisen kirjoittajamäärän (koko tarkastelujaksolla <10 pitkän matematiikan kirjoittanutta) aikuislukioita. Jo tässä kohdassa on hyvä huomauttaa siitä, että mukana tarkastelussa ovat ne lukiot, jotka ovat olleet olemassa täsmälleen samannimisinä koko tarkastelujakson ajan. 

Tulokset

Tarkastelujakson aikana valtakunnallinen puoltoäänien keskiarvo asettui lukemaan 4,59, ja vähintään laskennallinen magna cum lauden keskiarvo (5,00 puoltoääntä) saavutettiin 40 lukiossa. Nämä 40 lukiota keskiarvoineen esitetään kahteen eri taulukkoon jaettuna, jotta esitystapa olisi lukijaystävällinen. 

Taulukko 1. Keväinä 2020–24 ylioppilaiksi valmistuneiden pitkän matematiikan puoltoäänien keskiarvo: korkeimman keskiarvon lukiot 1–20 

Lukion nimiPuoltoäänien keskiarvo pitkässä matematiikassa keväät 2020–24
Etelä-Tapiolan lukio6,00
Ressun lukio5,69
F.E. Sillanpään lukio5,68
Kosken lukio5,60
Tampereen klassillinen lukio5,59
Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu5,47
Mynämäen lukio5,46
Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu5,44
Töölön yhteiskoulun lukio5,38
Kuninkaantien lukio5,37
Tapiolan lukio5,36
Jyväskylän normaalikoulu5,31
Helsingin normaalilyseo5,29
Otaniemen lukio5,26
Oulunkylän yhteiskoulu5,25
Kulosaaren yhteiskoulu5,24
Vasa övningsskola5,23
Kaurialan lukio5,22
Oulun normaalikoulu5,21
Puolalanmäen lukio5,21

Taulukko 2. Keväinä 2020–24 ylioppilaiksi valmistuneiden pitkän matematiikan puoltoäänien keskiarvo: korkeimman keskiarvon lukiot 21–40

Lukion nimiPuoltoäänien keskiarvo pitkässä matematiikassa keväät 2020–24
Sammon keskuslukio5,20
Muhoksen lukio5,19
Katedralskolan i Åbo5,18
Kerttulin lukio5,18
Lahden yhteiskoulun lukio5,18
Järvenpään lukio5,17
Gymnasiet Grankulla samskola5,16
Sipoon lukio5,14
Lauttakylän lukio5,12
Helsingin ranskalais-suomalainen koulu5,12
Pedersöre gymnasium5,10
Ålands lyceum5,09
Sievin lukio5,05
Kronoby gymnasium5,05
Vammalan lukio5,05
Kauhajoen lukio5,02
Mäntän lukio5,02
Pohjois-Haagan yhteiskoulu5,02
Nousiaisten lukio5,01
Polvijärven lukio5,00

Tulosten tarkastelu

Odotusten mukaisesti suurin osa kärkipään menestyjistä on suurten kaupunkien lukioita, joissa ainakin lähtökohtaisesti oppilaiden lähtötaso on usein korkeahko. Aivan terävimmästäkin kärjestä eli kymmenen parhaiten menestyneen joukosta löytyy kuitenkin muutamia pienillä paikkakunnilla toimivia lukioita. Sijoilla 21–40 näitä on jo peräti huomattavan suuri määrä. Huomionarvoista on se, että kyse on peräti viiden kevään painotetusta keskiarvosta, joten menestystä on onnistuttu ylläpitämään pitkäjänteisesti. 

Virhelähteet

Ylioppilastutkintolautakunnan aineiston kuvauksessa kerrotaan: ”Taulukoiden tiedoissa ovat mukana kyseisellä tutkintokerralla ylioppilaaksi valmistuneet. Tiedot eivät ole vain kyseiseltä tutkintokerralta, vaan kokelas on voinut hajauttaa tutkintonsa suorittamisen.” Tämä, kuten myös se, ettei mukana ole syksyllä ylioppilaiksi valmistuneiden tarkastelua, on syytä ottaa huomioon tulosten luotettavuutta arvioitaessa. Lisäksi tuloksissa ei ole voitu huomioida sellaisia lukioita, joiden nimi tai olemassaolo on muuttunut tarkastelujakson aikana. Allekirjoittaneen virheet taulukkolaskennan käytössä analyysivälineenä ovat luonnollisesti täysin mahdollisia. 

Kuten ylioppilastulosanalyyseistä tiedetään, ranking-listat eivät ole yksinään pätevä mittari opetuksen laadulle. Tässä artikkelissa on haluttu nostaa esiin erityisen hyviä tuloksia sekä tehdä tiettäväksi se seikka, että näitä tuloksia saavutetaan myös suurten kaupunkien ulkopuolella. 

Jatkotutkimusaiheet

Mielestäni kaikkein kiinnostavinta olisi selvittää laadullisesti (mm. haastattelut), millaisia opetuksen käytänteitä poikkeuksellisesti menestyvissä lukioissa hyödynnetään. Niin ikään artikkelin kaltaisen selvityksen voisi laatia myös muista matemaattisista aineista. 


Tilaa Dimension uutiskirje – saat sähköpostiisi aina kuunvaihteessa koosteen tuoreimmista artikkeleista

Kirjoittaja