SciFest 2024: Tiede-elämyksiä nuorille

Joensuussa vuosittain järjestettävä tiedetapahtuma SciFest (www.scifest.fi) keräsi satoja ala- ja yläkouluikäisiä nuoria tiede-elämysten pariin 23.5.–25.5.2024. Tapahtuma oli tänä vuonna Itä-Suomen yliopiston kampuksella Educassa.

Torstai ja perjantai oli varattu koulujen oppilasryhmille, mutta lauantaina SciFest oli avoinna kaikille, ja paikalla olikin silloin paljon lapsiperheitä. Monet oppilaat, jotka olivat ensin luokan kanssa käyneet SciFestissä, tulivat uudestaan vanhempien kanssa tiedetapahtumaan lauantaina, koska siellä oli niin paljon kivaa tekemistä. Tiedetapahtumassa tärkeintä oli kokeilu ja tekeminen, josta voi tehdä oivalluksia ympäröivästä maailmasta. Mukana oli myös paljon tekniikkaan liittyviä pajoja ja varsinkin erilaiset ohjelmoitavat robotit olivat mukana monessa pajassa. Tässä artikkelissa esitellään vuoden 2024 SciFestiä muutamien pajojen avulla. Kaiken kaikkiaan pajoja oli 22 kappaletta. SciFest-tiedetapahtuman järjestää Joensuun tiedeseura yhteistyössä Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen ja Botanian kanssa. Lisäksi tapahtumaa tukenut Suomen tiedekeskukset, Karjalaisen kulttuurin edistämissäätiö, Joensuun yliopiston tukisäätiö, sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

oppilaita valotyöpajassa
Kuva 1: Voiko varjo olla värillinen? Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen valopajassa tutkittiin värien syntymistä, värien summautumista ja kuvan muodostumista varjostimelle linssien avulla. Ohjaajat innostivat nuoria ja aikuisia omatoimisiin kokeiluihin ja pohdintoihin.
lähikuvia pakopelin valo-aiheisista tehtävistä
Kuva 2: Kuinka saan valon kulkemaan kahden nuolen välistä? Valopajassa tutkittiin valon taittumista ja heijastumista eri muotoisissa lasikappaleissa. Useimmat tämän työpajan töistä löytyvät kouluille tarjottavasta Photonics Explorer Kitistä eli valo-opin kokeellisesta opetuspaketista. Pajassa tutkittiin myös salakirjoitusta UV-valossa, mikä liittyy Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksen kehittämään optiikan pakopeliin.
Raili Törmälä katsoo kameraan, toisessa kuvassa pakopelin laser-tehtävä
Kuva 3: Raili Törmälä Itä-Suomen yliopiston LUMA-keskuksesta esitteli kouluille lainattavaa valo-opin Light Night -pakopelisalkkua. Yhden vihjeen saa esimerkiksi auki, kun osaa kohdistaa kokoavalla linssillä laservalon sensoriin. Kun valon intensiteetti on tarpeeksi suuri, vihje aukeaa. Raili kertoi, että sopivan raja-arvon löytäminen intensiteetille on ollut haastavaa. Pakopelin juoni on katsottavissa läppäriltä, joka myös ohjeistaa toimimaan oikein. Salkussa on erilaisia fotoniikkaan liittyviä tehtäviä, joilla voi hyvin samalla kerrata valo-oppiin liittyviä ilmiöitä. Pakopeli on suunniteltu tehtäväksi yhden oppitunnin aikana ja on suunniteltu ensisijaisesti yläkoulun oppisisältöihin.
Kaksi henkilöä tutkimassa robottia, toisessa kuvassa Viktor hymyilee kameralle robottikäsivarsi vierellään.

Kuva 4: Riverian kone- ja tuotantotekniikan opiskelijat Ossi ja Viktor esittelivät ohjelmoitavaa yhteistyörobottia, jolle voidaan keksiä useita käyttökohteita. Robotti siirteli pingispalloja ja tarjoili messuvieraille kahvia. Kahvin valmistumista odotelleessa robotti viihdytti yleisöä tanssiliikkeillä. Yhteistyörobotti on helppo ohjelmoida visuaalisen käyttöliittymän avulla ja nopea ottaa käyttöön erilaisissa automaatiolinjoissa. 

Laura Lampinen Tietomaa-kyltin edessä sekä lähikuva työpajasta.

Kuva 5: Laura Lampinen Oulun tiedekeskus Tietomaasta kertoi, että Oulun Tietomaa on nyt remontissa ja avataan uudestaan yleisölle vasta vuonna 2026, jolloin Oulu on Euroopan kulttuuripääkaupunki. Tietomaa on saanut opetus- ja kulttuuriministeriön myöntämän rahoituksen Tietomaa tien päällä -projektille, jolla Tietomaa jalkautetaan Pohjois-Pohjanmaan, Lapin ja Kainuun alakouluille. Tietomaa tien päällä -projektin tarkoitus on myös samalla kehittää palvelu, jonka avulla tiedekeskus Tietomaata voidaan tarjota myöhemmin ostopalveluna kouluille.

Nyt mekaniikka ja energia -aiheen ympärille on kehitetty seitsemän tien päällä kulkevaa pajaa ja ensi vuonna mukaan tulee myös kouluille tarjottava tiedenäytös, jolloin koulussa on helppo järjestää elämyksellinen tiedepäivä. Kuvassa oikealla on esitetty yksi pajoista, jossa tarkoituksena on rakentaa rata metallikuulalle magneettikiinnitteisten palikoiden avulla niin, että metallikuula saadaan siirrettyä haluttuun paikkaan mahdollisimman nopeasti. Pelikenttä on jaettu osioihin, niin luokan oppilaat voidaan jakaa helposti pienempiin ryhmiin, jolloin ryhmät voivat kilpailla keskenään kuulan nopeudessa. Kilpailu voidaan järjestää lisäksi luokittain, kun pallon pitää päästä läpi kaikkien osioiden, jolloin ryhmien kokonaisaika on sama kuin luokan aika. Pajassa tutkitaan luovalla tavalla painovoimaa, massaa, kiihtyvyyttä ja nopeutta.

ensimmäisessä kuvassa robotti, toisessa kuvassa tietokoneen näytöllä karttakuva rakennuksen sisältä.

Kuva 6: Tiedemessuilla mukana oli myös joensuulainen yritys Karelics Oy, joka vuokraa robotteja rakennusalan yrityksille. Karelics on erikoistunut robottien ohjelmointiin. Itse robotit valmistetaan ulkomailla.  Kuvassa on Leo-Rover 1.8 robotti, joka on valmistettu Puolassa. Robotin reitti rakennustyömaalla voidaan ohjelmoida etukäteen tietokoneella ja robottia käytetään ensisijaisesti laadun tarkkailuun, siksi robotissa on mukana kamera, joka dokumentoi rakennuksen rakentamisen työvaiheet ennalta määrätyn reitin ja aikataulun mukaisesti. Robotteja voidaan tarvittaessa käyttää myös tavaroiden siirtämiseen rakennustyömailla. Etenkin vaarallisilla työmailla, kuten esimerkiksi kaivoksilla, robotti on hyödyllinen painavien esineiden siirtämisessä.  Esimerkiksi toinen vuokrattava Sampo-robotti pystyy kantamaan 200 kg kuorman.


Tilaa Dimension uutiskirje – saat sähköpostiisi aina kuunvaihteessa koosteen tuoreimmista artikkeleista

Kirjoittaja