Tukiopetus kouluissa ja Matikkatreenit sen osana

Ei ole enää mikään uutinen, että matematiikan osaamisen taso huolestuttaa ainakin tutkijoita ja opettajia. Itse olen tuskaillut asian kanssa varsinkin viimeisten reilun kymmenen vuoden aikana. Monet oppilaat kertovat jo ensimmäisillä yläkoulun matematiikan tunneilla olevansa huonoja matematiikassa. Käsitys itsestä oppijana on jo valmiiksi negatiivinen ja omat vaikutusmahdollisuudet oppimiseen koetaan lähes olemattomiksi. ”Mulla ei ole matikkapäätä, ei musta ole mihinkään.” Tämä negatiivinen lähtökohta johtaa yrittämisen ja kiinnostuksen puutteeseen, josta usein seuraa epäonnistumisia ja alisuoriutumista. Kierre on valmis. Negatiivisen noidankehän sijaan tarvittaisiinkin onnistumisen kehä. Matematiikkahan on parhaimmillaan hauskaa, luovaa, kiinnostavaa ja välillä mukavan haasteellistakin. Mitä tässä tilanteessa siis voitaisiin tehdä?

Miten oppimista voidaan tukea?

Erityisopettajana olen huomannut, että ensimmäiselle luokalle tulevien oppilaiden valmiudet varsinkin matematiikan osalta vaihtelevat paljon. Lisäksi on ollut havaittavissa, että oppilaiden välisiä eroja ei kaikilta osin pystytä nykytoimilla pienentämään. Lähtökohtaisestihan opetus etenee jatkuvasti, jolloin uusien asioiden pyörteessä ei välttämättä ole mahdollisuutta paneutua yksittäiselle oppilaalle aiemmin epäselväksi jääneen asian opetteluun. Esimerkiksi Kansallinen koulutuksen arviointikeskus (Karvi) suositteleekin, että taidoiltaan heikoille oppilaille tulisi matematiikassa kohdentaa aiempaa intensiivisempää oppimisen tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa. 

Ensi syksynä voimaan tuleva uusi perusopetuksen tuntijako tuo alkuopetuksen matematiikkaan yhden vuosiviikkotunnin lisää oppisisältöjen pysyessä ennallaan. Tässä yhteydessä onkin mielestäni luontevaa miettiä, mihin ja millä tavoin tuo lisätunti kouluissa hyödynnetään. Olisiko tuota tuntia mahdollista käyttää heikompien oppilaiden tehokkaampaan tukemiseen jo alkuopetuksen aikana nykyistä paremmin? Voisiko ainakin tuon tunnin toteuttaa esimerkiksi luokanopettaja-erityisopettaja tai luokanopettaja-aineenopettaja työparilla samanaikaisopetuksena niin, että oppilaat saisivat tarvitsemaansa lisätukea keskeisten asioiden oppimiseen? Tällä voisi olla iso merkitys myös oppilaiden itsetunnon ja minäpystyvyyden kannalta. Ihanteellista olisi, jos vastaavaa joustoa löytyisi myös myöhempinä kouluvuosina.

Tunneilla opettaja vastaa usein yksin heterogeenisesta oppilasryhmästä. Tällöin itsensä voi kokea välillä riittämättömäksi. Usein tulee miettineeksi, miten pystyisi tukemaan kaikkia oppilaita mahdollisimman hyvin. Mitä opetuksesta saa irti ryhmän heikoin oppilas, entäpä lahjakkain? Jos oppitunnilla on käytössä erityisopettaja tai ohjaaja, helpottuu tuen antaminen ainakin näillä tunneilla. 

Usein pelkkä tunneilla tapahtuva opetus ei kuitenkaan riitä, jolloin oppilaiden osaamiserojen kaventamiseen tarvittaisiin oppituntien ulkopuolella annettavaa tukiopetusta. Tukiopetuksen antaminen ei kuitenkaan ole täysin mutkatonta. Oman kokemukseni perusteella suuri osa oppilaista haluaisi saada tarvitsemansa lisätuen koulupäivän aikana, käytännössä siis välituntisin tai muiden oppiaineiden tunneilla. Muita oppitunteja tukiopetukseen ei juurikaan ole käytettävissä. Toisaalta osa oppilaista ei jaksa kunnolla edes tavallista koulupäivää, jolloin välitunnit tarvittaisiin tauottamaan kuormitusta. Myös opettajan näkökulmasta välituntien käyttö tukiopetukseen ei ole täysin ongelmatonta. Tukiopetusta on tietenkin mahdollista saada myös koulupäivien ulkopuolella, mutta osalle oppilaista koulupäivän ulkopuolella tapahtuva tukiopetus on eri syistä vaikeasti järjestettävissä. Olisikin toivottavaa, että oppimisen tukea pystyttäisiin tarjoamaan entistä paremmin oppituntien aikana. Tässä ainakin yläkoulun puolella tuo haastetta opetussuunnitelman sisältöjen ja tuen tarpeiden yhteensovittaminen. Tätä taustaa vasten itsenäisesti käytettävälle ja sopivan tasoiselle tukimateriaalille on tarvetta. Jotta oppilas myös käyttäisi materiaalia itsenäisesti, pitää materiaalin olla riittävän helppokäyttöistä ja innostavaa.

Tuen suunnittelu ja antaminen muun opetuksen ohessa voi tuntua työläältä ja haastavalta. Tunnilla opettajan pitäisi pystyä vastaamaan erilaisten oppilaiden erilaisiin tarpeisiin. Pitäisi olla monipuolista osaamista ja kykyä huomioida jokainen oppilas yksilöllisesti. Yksi keino on hankkia lisää osaamista kouluttautumalla. Esimerkkeinä voin mainita Joustavaan Matematiikkaan -täydennyskoulutusohjelman (JoMa), josta on monipuolisen ja kiinnostavan koulutussisällön lisäksi ollut mahdollisuus saada Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön stipendi. Tällaista opiskelua tukevaa stipendiä muistelen edelleen kiitollisuudella. Kansainvälisistä koulutuksista erityisen kiinnostavaksi on osoittautunut AMTOC-koulutus (Australian Maths Teachers Online Conference). Molemmat koulutukset sopivat monipuolisesti peruskoulun opettajille, sillä niiden sisällöistä löytyy sopivia aiheita niin luokanopettajille, matemaattisten aineiden opettajille kuin erityisopettajillekin.

Kuva 1. Yläkoululaisten näkemys ”matikkapäästä”. Oppilaita pyydettiin miettimään tietämäänsä henkilöä, jolla on heidän mielestään hyvä ”matikkapää”. Kukin sai vuorollaan sanoa piirteitä päästä, esim. ”Pään muoto on iso ja soikea.” ”Korvat ovat pienet.” Ohjeiden mukaan piirrettiin kuvaa taululle – mitä hassumpi kuva, sen parempi. Lopuksi todettiin, ettei kuva muistuta oikeasti ketään, joten ”matikkapääkin” on keksitty juttu. Vaihtoehtoisesti olisi voitu nimetä kuva luokan yhteiseksi ”matikkapääksi”, josta voi ottaa kuvan ja saada siten itselleenkin ”matikkapään”.

Miten päädyin Matikkatreenien tekijäryhmään?

Itse haluan kouluttautumisen lisäksi kehittää opetustani myös tekemällä oppimateriaalia. Pyrin eriyttämään opetusta tunnilla riippumatta siitä, olenko tunnilla aineenopettajana tai erityisopettajana. Tätä varten käytän tarvittaessa lisämateriaalina esimerkiksi itse laatimiani monisteita, joita pystyn räätälöimään oppilaan tason mukaan. Lisäksi pyrin tarjoamaan oppilailleni materiaalia itseopiskeluun sekä antamaan vinkkejä opiskelutekniikkaan.

Noin kaksi vuotta sitten Dimension kyselyssä selvitettiin opettajien näkemyksiä toimivasta tukiopetusmateriaalista. Ajattelin hyödyntää mahdollisuuden vaikuttaa, joten vastasin kyselyyn. Koska oppimateriaalin tekeminen on minulle tuttua, ilmaisin samalla olevani kiinnostunut tukiopetusmateriaalin laatimisesta. Selvisi, että laadittavan tukiopetusmateriaalin taustalta löytyi JoMa:sta tuttuja ajatuksia. Lisäksi tämäkin hanke oli Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiön tukema. Kun minulta sitten kysyttiin, lähtisinkö mukaan tekemään tätä tukiopetusmateriaalia, oli minun melko helppo vastata kysymykseen kyllä.

Itse olen nyt ollut mukana kahden aihealueen tehtävien laatimisessa, ja näissä kummassakin on tekijäryhmässä ollut lisäkseni kaksi muuta opettajaa. Materiaalia on ollut luomassa useampia opettajia, eikä lopputulos ole siis vain yhden opettajan näkemys. Lisäksi materiaalin työstämisestä on vastannut TOMA-hankekoordinaattori Virpi Mikkonen, joka on muun muassa huolehtinut materiaalin sisällön ja kokonaisuuden hallinnasta.

Kuva 2. Opettajat suunnittelivat Matikkatreenit-tukiopetusmateriaalin sisällöt pienissä ryhmissä.

Mihin Matikkatreenit on tarkoitettu?

MAOLin Matikkatreenit kattaa päättöarvioinnin (OPS 2016) arvosanan 5 matematiikan sisällöt. Materiaali on siis tarkoitettu erityisesti niille oppilaille, joilla on vaikeuksia saavuttaa edes matematiikan minimivaatimukset. Tämän lisäksi materiaalia voi toki käyttää muillekin oppilaille, sillä perustehtävien jälkeen materiaalista löytyy myös soveltavampia tehtäviä.

Materiaali on periaatteeltaan yksinkertainen ja oppilas voi käyttää sitä helposti itsenäisestikin. Ensinnäkin materiaalista löytyy selkeät opetusvideot eri aiheista. Lisäksi varsinkin Opettele-tehtävät on pyritty laatimaan niin, että tehtävässä tuetaan oppilaan matemaattista ajattelua esimerkiksi kuvilla tai lyhyillä vinkeillä. Oppilas saa välittömän palautteen tehtävän tekemisen jälkeen vähintään oikein-väärin-merkinnöillä. Lopuksi oppilas saa osaamisensa perusteella mitalin ja ohjeet, miten opiskelua kannattaa jatkaa. Myös opettaja pystyy seuraamaan oppilaan suorituksia seurantanäkymän kautta. Opettaja voi myös testien perusteella neuvoa, mitä asioita oppilaan kannattaa vielä harjoitella ja mitkä asiat hän jo hallitsee. Halutessaan opettaja voi käyttää materiaalia myös opettajajohtoisesti. Opettajan näkymässä on tarjolla esimerkiksi opetusvideoita ja toiminnallisia opetusvinkkejä jokaiseen aihealueeseen. 

Kuva 3. Jokaiseen oppikokonaisuuteen kuuluu opetusvideoita ja opettajan opas, jossa on tehtävämonisteita, itsearviointeja ja toiminnallisen opetuksen vinkkejä jakson aiheeseen.

Mikä Matikkatreeneissä on uutta?

Omasta mielestäni keskeisiä kohtia on kolme.

Oppilaan näkökulmasta materiaalin tavoitteena on tukea häntä aidosti ymmärtämään matematiikan perussisältöjä ja paikkaamaan mahdollisesti osaamisessa olevia aukkoja. Muihin materiaaleihin verrattuna kohderyhmänä ovat erityisesti ne oppilaat, joilla on vaikeuksia saavuttaa matematiikan minimitavoitteet. Materiaali tarjoaa heikoillekin oppilaille mahdollisuuden matematiikan ymmärtämiseen sekä onnistumisen kokemuksiin. Lisäksi materiaali antaa näyttöjä oppilaan osaamisesta, mikäli oppilaan on syystä tai toisesta vaikea antaa riittäviä näyttöjä hyväksyttyyn arvosanaan.

Oppimisen tuen näkökulmasta materiaali tarjoaa uuden työkalun tukiopetukseen. Itse olen miettinyt uudistuvaa perusopetuksen oppimisen tukea. Pelkkä materiaali ainoana tukitoimena ilman opettajan suorittamaa seurantaa ja ohjausta tuskin tulee täyttämään yleisen tukiopetuksen tarkoitusta. Opettajan antaman tukiopetuksen yhtenä välineenä materiaali tuntuu kuitenkin oivalliselta vaihtoehdolta. Materiaalia voi tarvittaessa käyttää myös itsenäiseen opiskeluun joko koulussa tai vapaa-aikana. Tällöin materiaalia voi käyttää eriyttämiseen myös oppitunnin aikana.

Opettajan näkökulmasta materiaalin käyttö on pedagogisesti helppoa, sillä se on laadittu selkeiksi aihekokonaisuuksiksi perusopetuksen sisältöjä myötäillen. Muista materiaaleista poiketen opettajan ei siis välttämättä tarvitse tarkemmin valita, mitä materiaalia hän antaa oppilaalle opiskeltavaksi. Halutessaan opettaja voi kuitenkin testauttaa oppilaan osaamisen etu- tai jälkikäteen ja valita oppilaan osaamisen perusteella juuri hänelle parhaiten sopivat aihealueet. Materiaalissa on muista materiaaleista poiketen kohderyhmänä erityisesti heikot oppilaat. Tällöin opettaja saa halutessaan oppilaalta näyttöä myös arvioinnin pohjaksi erityisesti silloin, kun arvioinnin kohteena oleva oppilas kykenee antamaan näyttöjä osaamisestaan vain ohjattuna (arvosana 5).

Kuva 4. Matikkatreenit ohjaa ymmärtämään matematiikkaa mm. arkimaailman sovellus- ja arviointitehtävillä.

Miten Matikkatreenit saa otettua käyttöön?

MAOLin Matikkatreenit -tukimateriaali yläkouluun ja toisen asteen alkuun MAOL2-oppimisalustalla valmistuu lukuvuodeksi 2025–2026. MAOLin Matikkatreenit -materiaali on maksullinen, mutta MAOLin jäsenet saavat opettajalisenssin käyttöön maksutta jäsennumeronsa avulla. Jos haluat tutustua materiaaliin, voit tilata opettajan ja oppilaan maksuttomat testitunnukset. Tällä hetkellä aihealueista on avoinna kolme: Lukukäsite, Murtoluvut sekä Prosentti ja todennäköisyys. Jos MAOL2 -oppimisalustan toiminta on sinulle uutta, niin alustalla olevien selkeiden ohjeiden avulla pääset käytössä hyvin alkuun.

Materiaalin laatimisen lisäksi olen nyt itse tutustunut testikäyttäjänä kolmeen muuhun aihealueeseen sekä oppilaan että opettajan näkymissä. Odotan siis vielä jännityksellä esimerkiksi itse luomieni materiaalien näkemistä valmiina.

Kuva 5. MAOLin Matikkatreeneissä harjoitellaan peruskoulumatematiikan ydinasioita

Voit käydä tutustumassa ”Mittaaminen: pinta-ala ja tilavuus”-aiheen suomen- ja ruotsinkieliseen tehtäväkokonaisuuksiin Vetomitat suomeksi (pdf) ja Rymdmätt på svenska (pdf). MAOLin Youtube-kanavalla lisäksi nähtävillä tietoVisan video Tilavuus: vetomitat.

Lue lisää Matikkatreeneistä MAOLin sivuilla

Jos olet jo jäsen, voit kirjautua MAOL2-alustalle tutustumaan tehtäviin. Jos tarvitset ohjeita alustalle rekisteröitymiseen tai materiaalin käyttöönottoon, tutustu ohjeisiin.

Kirjoittaja