MAOL:n hallitus vuonna 2019
MAOL:n hallitus vuonna 2019: Jan-Anders Salenius, Katri Halkka, Jouni Björkman, Anu Penttilä, Teemu Hiltula, Petra Luukko, Riitta Salmenoja, Martta Hakamies, Tuula Havonen, Tarja Ylivuori ja Erkko Saviaro.
Hallituksen yhteystiedot: https://peda.net/yhdistykset/maol-ry/maol/hallitus
Hallituksen uusien jäsenien esittely
”Vuosimalli 1970, Oulun Normaalikoulun kasvatti. Ilmailuharrastuksen myötä asepalvelus Ilmavoimien teknillisessä koulussa, jonka jälkeen Oulun yliopiston avaruusfysiikan laitos, pro gradu 1996. Vuonna 1998 tuli uranvaihto opettajaksi, ensin Kannuksen yläaste ja lukio, sitten Kälviän lukio v. 2000 ja kuntaliitoksen myötä Kokkolan Suomalainen lukio.
Tänä syksynä on siis 20 -vuotistaiteilijajuhlaa fysiikanopettajana. Taipaleella hienoimpia kokemuksia ovat olleet LOPS-työryhmän osallisuus v. 2003–2004, CERN-leirikoulut sekä tietysti lukuisat MAOL-päivät, joiden myötä opettajuus on kehittynyt nykyiseen kuosiinsa. Keski-Pohjanmaan MAOLin jäsenyyteen vihittiin v. 2007 ja tänä syksynä valittiin puheenjohtajaksi.
Vapaa-ajan täyttävät lennokit ja pyöräily, remontit, kuusihenkinen perhe ja puulämmitteinen omakotitalo maalla. Rakkain harrastus RC-lennokit on ollut mukana aina mutta myös moottoritekniikka, ohjelmointi, robotiikka kiinnostavat tavattomasti. Lukusuosikkeja ovat nykyisin luonnontieteilijöiden elämäkerrat. Juuri nyt on yöpöydällä massiivinen Principian englanninkielinen laitos. Projekteja tulee aina otettua liikaa käytettävissä olevaan aikaan nähden, joten minkään asian valmiiksi saaminen onkin sitten monasti työn ja tuskan takana.
Haluaisin kehittää liiton toimintaa toisaalta lähemmäs riviopettajia ja toisaalta profiloida liittoa tiukemmaksi luonnontieteen vahtikoiraksi koulutuksen laajalla kentällä. Erityisesti fysiikan opettaja on joutunut kovaan myllytykseen viime vuosina, kun ensin lukion opetussuunnitelma pilkottiin ja typistettiin ja sitten ylioppilastutkinto muuttui sekä metodisesti että välttämättä myös sisällöllisesti. Luonnontieteen tärkeyttä ei kukaan kiistä mutta missäpä on sen auktoriteetti koulutuksessa?”
”Heipä hei, kaikki iloiset Dimension lukijat! Olen matematiikan, fysiikan ja kemian opettaja Stadin ammattiopiston Sturenkadun toimipaikassa. Opetan tuleville sähköasentajille, puusepille ja turvallisuusvalvojille työelämässä ja arkielämässä tarvittavaa matematiikkaa. Aikaisemmin olen opettanut pidempiä aikoja peruskoulussa ja lyhyempiä pätkiä lukiossa, ja opiskeluaikana työskentelin myös yksityisenä tukiopettajana.
Kaikilla kouluasteilla on tullut vastaan opiskelijoita, jotka ovat oppineet olevansa toivottomia matematiikassa, tai jotka on opetettu vihaamaan matematiikkaa. Työssäni yritän korjata vaurioita esittämällä matematiikan perusideoita hauskalla ja helposti ymmärrettävällä tavalla: jos minulle on luvattu 1/3 yhdestä pizzasta plus 1/2 toisesta pizzasta, ja saan lautaselleni 2/5 pizzaa, onko minua huijattu? Ideaa voi havainnollistaa murtolukupaloilla, mutta oikeiden pizzaviipaleiden tuoksu saattaisi jättää pysyvämmän muistijäljen.
Maolin toiminnassa haluan yrittää estää matematiikka-allergian syntymisen jo ennakolta. Haluan näyttää opettajille, oppilaille ja oppilaiden vanhemmille, että matematiikka on helppoa, hauskaa ja hyödyllistä, ja fysiikka ja kemia ovat ällistyttävän mahtavia tapoja ymmärtää, miten maailma toimii. Hyviä neuvoja opettajille on koottu jo kauan aikaa – muistaakseni opettajan pedagogisissa opinnoissa meille näytettiin 1800-luvun lopulta oleva ohje, jossa kehotettiin fysiikan opettajaa ennen demonstraatioesitystä tarkistamaan, että kaikki demonstraatiossa käytettävät laitteet varmasti toimivat. Maol voisi toimia tietopankkina, jonka puoleen opettajat voisivat kääntyä etsiessään inspiraatiota, kun huomenna pitäisi opettaa prosenttilaskuja tai harmonisen värähdysliikkeen käsite.
Vapaa-ajalla harrastan lukemista, puutarhan ja lemmikkien hoitamista sekä taekwondoa. Minulla on sininen vyö, ja tavoitteeni on, että jonain päivänä osaisin havainnollistaa voiman vaikutuskohdan ja pinta-alan merkitystä murskaamalla tiiliskiviä. Puutarhassa viime kesän sato – kaksi tomaattia, kolme porkkanaa ja kourallinen perunoita – osoitti, että laskelmat typen, fosforin ja kaliumin suhteista on syytä tarkistaa.
Terveisin arkisten kemiallisten pulmien ääreltä.”
”Työskentelen fysiikan ja matematiikan opettajana Novidan lukiossa Loimaalla. Työkokemusta opettajana minulla on yli 20 vuotta. En pidä esillä olemisesta, mutta teen mielelläni töitä yhteiseksi hyväksi.
MAOLin hallituksessa haluan ylläpitää liiton toiminnassa hyväksi koettua, kuten koulutusta, valtakunnallisiin päätöksiin vaikuttamista ja paikalliskerhotoimintaa. Toivon kuulevani jäseniltä toiveita ja tarpeita, jotta voimme kehittää yhteistyössä liittoa paremmin jäseniään palvelevaksi.”
”Olen espoolainen Olarin lukion kemian opettaja. Olen työskennellyt Olarin koulussa ja lukiossa jo vuodesta 1996. Opettajauransa alkuaikoina opetin fysiikka, kemiaa ja matematiikka ja enemmän yläkoulussa, mutta viime vuosina pelkkää lukion kemiaa. Ensi vuonna Olarin lukio yhdistyy Pohjois-Tapiolan lukion kanssa Otaniemen lukioksi.
OPS-asiat ovat lähellä sydäntäni ja toivon voivani vaikuttaa OPS-työhön MAOLin kautta. MAOL työskentelyn myötä toivon voivansa osallistua pedagogisten ratkaisujen kehitystyöhön. Haluaisin kehittää MAOLia niin, että mahdollisimman moni matemaattisten aineiden opettaja haluaisi liittyä MAOLiin ja tuntisi sen omakseen. Yhdessä voimme vaikuttaa moniin asioihin!”
”Olen Petra Luukko, 47-vuotias kemian ja fysiikan lehtori Lappeenrannasta. Viimeiset 18 v. olen opettanut kemiaa ja IB-kemiaa Lappeenrannan Lyseon lukiossa. Koulutukseltani olen kemisti (Joensuun yliopisto), joka suoritti jatko-opintoinaan tekniikan lisensiaatin tutkinnon kemiantekniikasta (LUT) ja hankki opettajan pätevyyden (Helsingin yliopisto). Toimin myös MAOL Etelä-Karjalan kerhon puheenjohtajana sekä MAOL:n edustajana aineenopettajaliitossa (2019-2020).
Olen opettanut kemiaa ja fysiikkaa sekä yläkoulussa että lukiossa. Pidän kokeellisista luonnontieteistä. Voi sanoa, että kemia on intohimoni ja tästä kumpuaa halu kehittää kemianopetusta ja ottaa kantaa tuleviin opetussuunnitelmiin. Minusta on tärkeää innostaa nuoria luonnontieteiden ja matematiikan pariin. Suomi on korkean kehityksen maa ja tarve matemaattis-luonnontieteelliselle osaamiselle on suuri. Opettajana pääsen tekemään tätä tärkeätä työtä.
Aloitin 1.1.2019 MAOL:n hallituksen jäsenenä. Pidän tärkeänä, että meillä on järjestö, joka ajaa meidän LUMA-opettajien etuja. Koulutus eri asteilla on murroksessa ja järjestönä meillä on enemmän vaikutusvaltaa kuin yksittäisinä opettajina. MAOL:n kautta on järjestetty myös paljon valtakunnallisia koulutuksia alan opettajien tarpeisiin ympäri Suomea ja tähän varmasti pyritään jatkossa. Ylioppilaskirjoitusten sähköistyminen sekä ohjelmoinnin sisältyminen peruskoulun matematiikanopetukseen on tuonut omat haasteensa opetukseen opetussuunnitelmien päivitysten lisäksi.
MAOLia ei ole ilman paikalliskerhoja ja paikalliskerhoja ei ole ilman jäseniä. Tässä on meille haaste! Miten estämme jäsenmäärän pienenemisen ja käännämme sen kasvuun? Tähän ja muihin kerhotoiminnan kysymyksiin yritämme saada ratkaisuja. Toimin tänä toimintavuonna kerhotoiminnan puheenjohtajana ja toivon runsaasti yhteydenottoja liittyen kerhotoiminnan ideointiin, hyviin käytänteisiin, ongelmiin ja pulmiin. Minua voi lähestyä sähköpostitse petra.luukko(at)maol.fi.”