Koulutuksessa kotona – MAOL etäkoulutuspäivä 3.10.2020

MAOL teki 85-vuotisjuhlavuonnaan historiaa järjestämällä perinteiset syyskoulutuspäivät ensimmäistä kerta etänä. Virtuaalisella tapahtuma-alustalla järjestetty koulutuspäivä vakuutti minut sekä tekniikallaan että monipuolisella ja laadukkaalla sisällöllään.

Koulutuspäivän ohjelma oli jaettu kahdeksalle kanavalle. Osallistumislinkillä pääsi aulaan, josta oli helppo valita oman ohjelman mukainen kanava. Kuten aina koulutuspäivillä, tänäkin vuonna mielenkiintoista ohjelma oli enemmän kuin mihin pystyi osallistumaan. Onneksi esitysten tallenteita on mahdollista katsoa lokakuun loppuun asti.

Koulutuspäivän avajaiset aloitti projektipäällikkö Sanna Nevala toivottamalla osallistujat tervetulleiksi. Seuraavaksi oli vuorossa opetusministeri Li Anderssonin nauhoitettu puhe. Puheessa käsiteltiin paljon ajankohtaisia koulutukseen liittyviä asioita mm. oppivelvollisuuden laajentamista. Ministerin jälkeen esiintyi MAOL ry:n puheenjohtaja Tarja Ylivuori, jonka puheessa tuli esille juhlavuotta viettävän valtakunnallisen liittomme syntyhistoriaa. Puheiden jälkeen julkistettiin vuoden matemaattisten aineiden opettaja 2021, joka on Olarin lukion kemian opettaja Anu Penttilä. Onnittelut Anulle!

Avajaisten jälkeen osallistuin kahdelle luennolle. Ensimmäisen luennon aiheena oli maailmankaikkeuden alku ja loppu. Luennoitsija Kimmo Kainulaisen esitys oli mielenkiintoinen ja oli hauska huomata, että kerron paljon samoja asioita FY1-kurssilla lukiolaisille. Harmillisesti luennolle varatussa ajassa kaikkea kiinnostavaa ei ehditty käsitellä tarkemmin.

Toisella aamupäivän luennolla Syksy Räsänen kertoi fysiikan opetussuunnitelmien tavoitteiden ja sisältöjen välisestä kuilusta otsikolla Fysiikan opetuksen sirpaleiden liimaamista. Luento oli hyvin jäsennelty ja ajatuksia herättävä. Tunnistin esimerkeistä omaan fysiikan opettajan työhöni liittyviä ongelmia, joista toivoisin eri näkökulmia huomioivaa keskustelua. Sain luennolla huomattavasti paremman käsityksen Syksyn ajatuksista kuin aikoinaan Ylen tiedeblogissa 2018 julkaistusta kirjoituksesta [1].

Iltapäivällä osallistuin kolmeen yritystyöpajaan saadakseni ajankohtaista tietoa opetukseen liittyvistä palveluista ja tuotteista. Luentojen jälkeen oli mukava nähdä käytännön ratkaisuja opettajan työn helpottamiseen. Työpajojen seuraaminen oli mielenkiintoista myös siksi, että niissä oli useampia esiintyjiä ja vuorovaikutusta keskustelukanavalla.

Päivän kruunasi virtuaalivierailu Jyväskylän yliopiston kiihdytinlaboratorioon. Jan Saren liikkui laboratoriotiloissa kertoen samalla eri laitteiden toiminnasta ja niiden käyttämisestä tutkimuksessa. Osallistujien keskustelupalstalla esittämiin kysymyksiin saatiin vastauksia eri tilojen välisten siirtymien aikana. Kuva ja ääni välittyi hienosti kiihdytinlaboratoriosta loimaalaisen pellon reunalle.

Koulutuspäivän päätteeksi projektiryhmä nosti maljan ja lauloi onnittelulaulun 85-vuotiaalle MAOLille.

Kiitos erinomaisesta etäkoulutuspäivästä projektipäällikkö Sannalle ja projektiryhmälle sekä koulutuksesta vastaavalle varapuheenjohtaja Tuulalle ja toimiston väelle. Teitte mahdottomalta vaikuttavassa tilanteessa mahdolliseksi sen, mistä en olisi osannut edes unelmoida. Olkoon tulevaisuutemme seikkailu!

Viitteet [1] Opetetaanko koulussa fysiikkaa väärin? – Syksy Räsänen: “Opetuksen sisältö on enimmäkseen jäänyt 1800-luvulle”, https://yle.fi/aihe/artikkeli/2018/04/13/opetetaanko-koulussa-fysiikkaa-vaarin-syksy-rasanen-opetuksen-sisalto-on, (luettu 4.10.2020)

Aloituskuva: Loimaalaista peltomaisemaa ja Kuu lauantaiaamuna 3.10.2020

Kirjoittaja