Matematiikka ja ruotsin kieli kohtasivat

Mitä tapahtuu, kun suomenkielisille koululaisille puhutaan matematiikasta ja sen kulttuurihistoriasta ruotsiksi? Tätä kokeiltiin Svenska Kulturfondenin rahoittamassa kolmivuotisessa Hallå STEAM -hankkeessa, joka nyt on päättynyt. 

STEAM on akronyymi sanoista Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics. Aikaisempaan tunnettuun lyhenteeseen STEM on siis lisätty uusi kirjain A = Arts, joka voi tarkoittaa monenlaisia asioita: taiteita, humanismia, kieliä, kulttuuria ja historiaa. Svenska Kulturfondenin tukemassa hankkeessa työryhmämme kiersi suomenkielisiä kouluja kautta maan yhdistäen yhden teemapäivän ajan matematiikkaa ruotsin kielen harjoitteluun.

Kolme henkilöä hymyilee kameralle, taustalla kirjasto
Kuva 1: Hallå STEAM -työryhmä (Kristóf Fenyvesi, Osmo Pekonen, Johan Stén). Kuva: Jukka Lehojärvi.

Hankkeessa matematiikkaa edustivat professori Osmo Pekonen ja dosentti Johan Stén, didaktista erityisosaamista taas unkarilaissyntyinen filosofian tohtori Kristóf Fenyvesi, joka kansainvälisestikin tunnetaan STEAM-henkisen Experience Workshop -nimisen opetuksen uudistusliikkeen edustajana. Pekonen ja Stén, jotka ovat laajasti tutkineet matematiikan kulttuurihistoriaa, pitivät ruotsinkielisiä esitelmiä siltä alalta, mutta parissa koulussa he myös havainnollistivat draamapedagogiikan keinoin (peruukit päässä ja miekat vyöllä!) erityisesti valistusajan matemaatikoiden värikkäitä kohtaloita. 

luokkahuoneen edessä hankkeen juliste sekä kaksi henkilöä historiallisiin vaatteisiin pukeutuneena, etualalla oppilaita katsomassa esitystä.
Kuva 2: Hallå STEAM -koulutapahtuma (Johan Stén, Osmo Pekonen). Kuva: Kristof Fenyvesi.

Pekonen on paljon tutkinut ranskalaisen matemaatikon Pierre Louis Moreau de Maupertuis’n (1698–1759) Tornionlaaksossa suorittamaa maapallon muodon mittausta, Stén puolestaan Turussa syntyneen mutta Pietarin tiedeakatemiassa tärkeimmän elämäntyönsä tehneen matemaatikon ja astronomin Anders Johan Lexellin (1740–1784) vaiheita. Yhteistyössä Pekonen ja Stén ovat lanseeranneet Art Housen kustantaman valistusajan suuria tiedemiehiä esittelevän kirjasarjan, jossa tähän mennessä on ilmestynyt kolme osaa: Salonkien aika (2017), Valon aika (2019) ja Kulta-aika (2021, arvio Dimensio-lehdessä 20.7.2022). Axel Straschnoyn ohjaamassa 24 minuutin elokuvassa La Figure de la Terre Pekonen esitti Maupertuis’n ja Stén Celsiuksen roolia.

Erään tyypillisen työpajan teema alkoi perinteisen mustavalkoisen jalkapallon tutkiskelusta. Aluksi selvitimme, millaista monitahokasta sen kuviointi vastaa. Ensimmäisenä tehtävänä oli rakentaa palikoista kyseinen monitahokas (typistetty ikosaedri). Sitten johdimme ankaran matemaattisesti monitahokkaiden topologiaa koskevan Eulerin kaavan. Kaiken huipuksi todistimme Eulerin kaavan avulla, että erilaisia säännöllisiä monitahokkaita on olemassa vain viisi. Tähän tarvittiin kaksi oppituntia. Ihan kaikki eivät tainneet pysyä todisteluketjussa mukana, mutta jalkapallo joka tapauksessa tarjosi loistavan motivaation. 

Oppilaita kerääntyneenä jalkapallokenttä-maton ympärillä, matolla kaksi robottia alkamassa pelata.
Kuva 3: Hallå STEAM -työpaja Jyväskylän kristillisessä koulussa. Kuva: Jukka Sinnemäki.

Kristóf Fenyvesin edustaman Experience Workshopin kautta ovat Suomessa tulleet tunnetuiksi monet matemaattista hahmottamista kehittävät oppimispelit kuten 4d frame, Logifaces, Lux, Mondrian Blocks, Poly-Universe jne. Älypelit kuuluvat unkarilaisen pedagogiikan perinteisiin menetelmiin, prototyyppinä tietenkin Rubikin kuutio. Experience Workshop on pitänyt yhteyttä myös alan japanilaiseen designiin. Niinpä muutamien tapahtumien teemana oli myös Japanin kulttuuri.

Neljä lasta hymyilee kameralle, pöydällä matematiikan havainnollistusvälineitä.
Kuva 4: Hallå STEAM -työpaja Jyväskylän kristillisessä koulussa. Kuva: Jukka Sinnemäki.

Hallå STEAM järjesti kolmivuotisen toimintansa aikana tapahtumia eritoten Jyväskylässä (jossa Fenyvesi ja Pekonen vaikuttavat), mutta myös Helsingissä, Kemissä, Kokkolassa, Kouvolassa, Mäntässä, Rovaniemellä, Savonlinnassa, Torniossa ja Ulvilassa. Ikäryhmät vaihtelivat ruotsin kielen vasta-alkajista lukiolaisiin. Joillekin osallistujille tämä oli ensimmäinen kerta, kun he joutuivat ruotsin kielen kanssa tekemisiin muuten kuin kyseisen kielen omalla oppitunnilla! Pienen alkujännityksen jälkeen kuningatar matematiikka osoitti kiehtovan voimansa, ja kaikki mukana olleet – niin oppilaat kuin opettajat – unohtivat mitä kieltä oikeastaan puhuttiin ja keskittyivät matemaattiseen ongelmanratkaisuun. Työskentelymuotona olivat pienryhmät, joita varten Experience Workshop on kehittänyt monenlaista aineistoa. Tuli siis todistetuksi, että matematiikan ja ruotsin kielen (sekä varmaan muidenkin kielten!) opetuksen integroiminen on mahdollista, palkitsevaa ja jopa hauskaa.

Kuusi henkilöä poseeraa Suomi Areena -näytön edessä
Kuva 5: Hallå STEAM oli mukana vuoden 2019 Suomi Areenassa.

Hajanainen maailma tarvitsee paitsi kulttuurien ja kielten välisyyttä myös tieteiden ja taiteiden välisyyttä. Hallå STEAM -hanke on jo päättynyt, mutta sen tuottanut työryhmä on pysynyt koossa. Ryhmämme jäseniä on edelleen mahdollista tilata esiintymään ruotsin kielellä Språkambassadörerna-nimisen toisen hankkeen kautta. Matematiikan ulkopuolelta työryhmämme on tuottanut kansallisrunoilija J. L. Runebergistä kertovan ruotsinkielisen luentosarjan, jota saa vapaasti ladata verkosta opetuskäyttöön.

Teksti murusia Runebergistä, mies historiallisessa asussa ja taustalla vanha kartta.
Kuva 6: Kuvakaappaus Runeberg-videosarjasta.

Oppilaiden ja opettajien Hallå STEAM -kokemukset dokumentoitiin kyselykaavakkeilla. Hankkeen tuloksiin kuuluu myös muutama englanninkielinen tieteellinen julkaisu didaktiikan alalta.

Työryhmän jäsenet: Kristof Fenyvesi PhD, Osmo Pekonen FT, YTT, Johan Sten FT, tekn.tri

Hankekoordinointi: Nora Somlyody (Experience Workshop)

Hallå -logo
Svenska Kulturfonden -logo
Experience workshop -logo

Tilaa Dimension uutiskirje – saat sähköpostiisi aina kuunvaihteessa koosteen tuoreimmista artikkeleista

Kirjoittaja