Tarton matka

Vuoden 2018 Neljän tieteen kisojen Peruskoulun matematiikkakilpailun voittaja Aaro Niini kertoo matkasta Viron vastaavaan matematiikkakilpailuun.

Aloituskuvassa vasemmalla kirjoittaja Aaro Niini (Munkkiniemen yhteiskoulu, Helsinki) sekä kilpakaveri Daniel Arone (Töölön yhteiskoulu, Helsinki).

Minä, Daniel ja Marjo saavuimme Tarton lentokentälle perjantai-iltana kymmenen aikoihin. Lento oli lyhyt ja meluisa. Otimme pitkän odotuksen jälkeen taksin hotellille ja söimme iltapalan läheisessä Mäkkärissä. Pääsimme hotellille 23.30. Hotel Tartu ei ollut kummoinen, mutta kyllä siellä pari yötä pystyi nukkumaan. Tosin ensimmäisenä yönä minä ja Daniel nukuimme molemmat aika huonosti, koska huoneessa oli kuuma emmekä tajunneet säätää lämpötilaa viileämmälle.

Lauantaina oli kilpailupäivä ja aikainen herätys 8.00. Söimme hotellilla aamupalan ja menimme kaupan kautta yliopistolle, missä kilpailu pidettiin. Alkoi siinä vähän jännittääkin. Kilpailu alkoi kello 12. Tehtäviä oli viisi ja aikaa viisi tuntia, pois sai toki lähteä jo aikaisemmin. Daniel teki tehtävät englanniksi ja minä suomeksi. Ensimmäiset kaksi olivat helppoja ja nopeita, Kolmas ja neljäs melko haastavia ja viides olevinaan vaikein mutta todellisuudessa vain aikaa vievä. Lähdimme Danielin kanssa molemmat kokeesta samaan aikaan vähän neljän jälkeen. Olin melko varma, että olin saanut kaikki tehtävät oikein. Keskustelimme Danielin kanssa vastauksista, ja selvisi, että kolmostehtävässä oli suomennoksessa virhe, joka muutti tehtävän kokonaan mutta se vaikutti silti ihan järkevältä. Suomennoksessa oli muutamia muitakin virheitä, mutta ne olin huomannut englanninkielisen version avulla. Harmi, että yksi jäi huomaamatta. Daniel sai kaikki muut oikein paitsi yhden b-kohdan. Illalla oli vapaa-aikaa ja palauduimme rankasta kilpailusta keskinkertaisen Tomb Raider -leffan parissa.

Sunnuntaina sai nukkua pidempään. Aamupalan jälkeen saimme selville pisteet: Daniel sai 27/35 ja minä 18 + x/35. Daniel oli näin kakkonen ja minä x:äs. Sain nimittäin tehtävä 3:n oikein suomenkielisen version mukaan, mutta koska kyseessä oli erilainen tehtävä, pisteitä annettiin x. Pisteytysjärjestelmä oli säälimätön, ja menetimme molemmat hieman vajaista perusteluista pisteitä, vaikka vastaukset olivat aivan oikein. Ennen palkintojenjakoa oli aikaa nautiskella ravintola Meat Marketissa. Palkintojenjako oli kello 15 ja se vaikutti vähän sekavalta. Loppujen lopuksi sijoituksella ei ollut väliä, koska meille suomalaisille ei annettu rahapalkintoja. Saimme valita pöydästä itsellemme jotkut palkinnot. Daniel otti matkalaturin ja minä Rubikin kuution. Tärkein palkinto oli tietysti kokemus. Meillä oli vielä aikaa kierrokselle AHHAA-tiedemuseossa. Se oli samantyyppinen kuin Heureka, ehkä vähän parempi. Ennen lähtöä kävimme jälleen Mäkkärissä. Lento kotiin lähti 22.25. Reissu oli ollut kuin lomaa ja paluu arkeen oli rankka.

Aaro Niini opiskelija, Munkkiniemen yhteiskoulu

Neljän tieteen kisoja ovat tukeneet Opetushallitus, Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö, Otavan kirjasäätiö, Laskentaväline Oy, MFKA-Kustannus Oy ja Sähköturvallisuuden edistämiskeskus STEK ry.