InnoT3k – Tulevaisuus tehdään nyt!
Ylöjärven lukiossa alkaa syksyllä 2026 täysin uusi teknologiapainotteinen InnoT3k-linja koulutuskeskus Valon yhteyteen rakennetuissa upouusissa tiloissa. Opintojen aikana nuoret oppivat teknologian lisäksi ongelmanratkaisua ja luovuutta, saavat esiintymisvarmuutta ja tiimityötaitoja ja verkostoituvat yritysmaailman kanssa.
Mistä InnoT3k sai alkunsa?
InnoT3k-teknologialinja vastaa nopeasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Linjan suunnitteluprosessi sai alkunsa syksyllä 2023, minkä jälkeen prosessi on sisältänyt runsaasti vaiheita: tilojen ja opetussisältöjen suunnittelua, innovointia, kouluttautumista ja tiimityötä. Itse rakennusprojekti polkaistiin käyntiin keväällä 2024 heti ylioppilaskirjoitusten jälkeen. Projektia ovat johtaneet lukion rehtorit, ja opetussisältöjen sekä tilaratkaisujen suunnittelusta ovat vastanneet matemaattisten aineiden opettajat.
Tiimityötä, innovointia, onnistumisia!
Linjan nimi, InnoT3k, oli useiden kyselyiden ja ideoinnin tulos. Nimen osa ’inno’ viittaa innovaatioihin ja toisaalta innostukseen teknologiaa kohtaan, ’T3k’ puolestaan yhdistää teknologian ja kolmosen, jonka voidaan ajatella viittaavan moneenkin asiayhteyteen. Linjalla hyödynnetään 3D-mallinnusta ja -tulostusta. Lisäksi linjan logossa esiintyy kolmen henkilön tiimi. InnoT3kin logo puolestaan kuvaa led-lamppua, joka saadaan syttymään tiimityöskentelyn ja innovoinnin tuloksena. Logo muotoutui nykyiseen muotoonsa opettajatiimin innovoidessa yhdessä linjaa.

InnoT3k – Innostuksesta oivallukseen!
InnoT3k-linjan tavoite on antaa nuorille mahdollisuus kasvaa teknologian ymmärtäjiksi ja kehittäjiksi – innostuksesta syntyy oivalluksia. InnoT3k-linjan johtoajatuksena on herättää nuorissa kiinnostus ja innostus teknologiaa kohtaan ja tarjota heille monipuoliset taidot käytäntöön vietäviksi. Opinnot valmistavat nuoria jatko-opintoihin, työelämään ja muuttuvan maailman haasteisiin.
Linjan opinnoissa opiskelijoita kannustetaan kokeilemaan, kysymään ja oppimaan uutta avoimin mielin. Oppiminen tapahtuu tekemällä, kokeilemalla ja kehittämällä omia ideoita – yhdessä ratkotaan haasteita ja kehitetään uutta. Tiimityö ja yhdessä oppiminen ovat keskeisiä – menestys syntyy yhdessä. Tarkoituksena on tukea nuorten kasvua, luoviksi ja vastuullisiksi teknologia-alan osaajiksi, jotka voivat rakentaa kestäviä ja eettisiä ratkaisuja tulevaisuuteen.
Opinnoissa nuori sanoittaa ja reflektoi omaa oppimistaan portfolion muodossa. Portfolio toimii sekä oppimisen seurannan välineenä että osana arviointia: se auttaa opiskelijaa hahmottamaan omaa kehitystään ja opettajaa tukemaan yksilöllistä oppimispolkua. Portfolion kautta opiskelija oppii sanoittamaan osaamistaan ja tunnistamaan vahvuuksiaan – taitoja, joita tarvitaan myös jatko-opinnoissa ja työelämässä.
Linjalle valitaan vuosittain 40 opiskelijaa, eikä aiempaa osaamista aiheesta tarvita. Matemaattisista ja luonnontieteellisistä taidoista on toki etua linjan opinnoissa. Linjan keskiarvoraja on 8,0 ja linja on oma hakukohteensa yhteishaussa. Teknologiaopintojen laajuus on 20 opintopistettä, jotka sisältyvät osaksi lukio-opintoja.

Teknologiaa, tiimityötä ja tulevaisuuden taitoja
Yhteistyö paikallisten yritysten kanssa on aktiivista, ja opiskelijat pääsevät tutustumaan erilaisiin teknologia-alan toimijoihin opintojensa aikana. Yritysyhteistyö voi tuottaa konkreettisia projekteja, joissa opiskelijat pääsevät ratkomaan aitoja haasteita – esimerkiksi suunnittelemaan prototyyppejä, analysoimaan dataa, kehittämään käyttöliittymiä tai testaamaan uusia teknologiaratkaisuja. Tavoitteena on, että opiskelijat voivat osoittaa osaamistaan ja oppia työelämälähtöisesti, samalla kun yritykset saavat tuoreita näkökulmia ja uusia ideoita.
Opinnot aloitetaan tutustumalla erilaisiin teknologioihin, kuten 3D-tulostamiseen ja -mallintamiseen sekä virtuaaliteknologiaan. Samalla opiskelijat tutustuvat toisiinsa ja harjaantuvat toimimaan yhdessä. Aluksi harjoitellaan myös, miten innovointiprosessi käytännössä toimii, sillä ideat harvoin syntyvät itsestään ilman kovaa työtä. Myöhemmin ensimmäisen vuoden opinnoissa opiskelijat pääsevät harjoittelemaan ohjelmointia, rakentamaan robotteja (esim. Vex IQ), tutustumaan Arduinon käyttöön ja ohjelmoimaan oman pelin. Opiskelijat pääsevät käyttämään myös oikeaa teollisuustason yhteistyörobottia sekä sen pienempiä versioita dobotteja. Koko ensimmäisen vuoden opintoja läpileikkaava ajatus on tiimeissä työskentely ja oman osaamisen reflektointi.
Toisen ja kolmannen vuoden opinnoissa tutustutaan esimerkiksi kestävään kehitykseen teknologian näkökulmasta. Opiskelijat pääsevät syventämään osaamistaan omien kiinnostuksenkohteidensa mukaisesti mm. tekoälyn, automaation tai datan käsittelyn parissa.
Opettajan rooli on linjalla enemmän ohjaava, ja tarkoitus olisikin auttaa opiskelijoita löytämään omia alan mielenkiinnon kohteita ja kehittämään osaamistaan niissä. Toivotaan, että innostuneet opiskelijat voivat opettaa opettajillekin uusia asioita.
Missä luovuus kohtaa teknologian
InnoT3kin myötä Koulutuskeskus Valo laajenee upouusilla, juuri teknologiaan ja matemaattisiin aineisiin suunnitelluilla tiloilla. Matematiikka, fysiikka ja kemia saavat aivan uudet luokkatilat. Luonnontieteiden luokkien suunnittelussa on otettu huomioon oppiaineiden kokeellinen luonne.
Luokkien yhteydessä on helposti valvottavia ja eriyttämistarpeisiin sopivia pientiloja. Myös aulatilat on suunniteltu riittävän väljiksi, jotta ne tukevat monipuolista oppimista. Ne toimivat luokkatilojen jatkeena ja mahdollistavat sekä tiimityöskentelyn että rauhallisen, itsenäisen työskentelyn.

Aulatiloissa opiskelijat voivat kokoontua pienryhmiin ideointiin, projektityöhön tai keskusteluun, mutta tilat tarjoavat myös mahdollisuuden keskittyneeseen työskentelyyn esimerkiksi omien tehtävien tai portfolion parissa. Tilojen muunneltavuus ja avoimuus tukevat yhteisöllistä oppimiskulttuuria, jossa oppiminen ei rajoitu vain luokkahuoneisiin, vaan tapahtuu joustavasti eri ympäristöissä.
Teknologiatila – uudenlainen oppimisympäristö
InnoT3kin myötä koulutuskeskus Valoon on rakennettu ainutlaatuinen teknologiatila, jollaista ei ole aiemmin nähty lukioympäristössä. Tila on suunniteltu erityisesti modernin teknologiaopetuksen tarpeisiin ja se tarjoaa joustavat puitteet monenlaiseen työskentelyyn.
Tila voidaan jakaa kolmeen erilliseen osaan: kahdessa päädyssä sijaitsevat ns. teoriatilat, jotka soveltuvat opetukseen, suunnitteluun ja ideointiin, ja keskellä on laitetila, jossa opiskelijat työskentelevät käytännön teknologian parissa. Laitetilassa on muun muassa teollisuustason yhteistyörobotteja, pienempiä dobotteja sekä 3D-tulostimia, joiden avulla opiskelijat voivat toteuttaa omia projektejaan ja kokeilujaan.
Tilaa voidaan muunnella joustavasti eri ryhmien tarpeisiin – kaikki kolme osaa voidaan yhdistää yhdeksi suureksi tilaksi, tai tarvittaessa sulkea yksi osa pois käytöstä. Tämä mahdollistaa samanaikaisen työskentelyn eri ryhmille ja tukee sekä yhteisöllistä että yksilöllistä oppimista.
Teknologiatilasta avautuvat suuret ikkunat aulaan, jolloin teknologiaopetus tulee näkyväksi osaksi koulun arkea. Ikkunat toimivat myös eräänlaisena ”mainoksena” ohikulkijoille – ne herättävät kiinnostusta ja kutsuvat tutustumaan siihen, mitä tulevaisuuden osaajat parhaillaan kehittävät.

Älykoti ja aistiluola – teknologiaa, hyvinvointia ja yhteisöllisyyttä
Moderneja oppimisympäristöjä täydentää lukioympäristössä poikkeuksellinen älykoti ja aistiluola. InnoT3k-linjan älykoti toimii oppimisympäristönä, jossa opiskelijat tutustuvat kodin automaatioratkaisuihin, kuten IoT-laitteisiin, energianhallintaan ja älyjärjestelmien ohjelmointiin. Samalla älykoti toimii opiskelijoiden kotipesänä – paikkana, jossa voi rentoutua, opiskella rauhassa, viettää aikaa hyppytunneilla tai tehdä tiimityötä. Tila yhdistää teknologian ja arjen, ja tarjoaa opiskelijoille sekä oppimisen että olemisen tilan.
Aistiluola puolestaan tarjoaa mahdollisuuden luoda opetukseen erilaisia tunnelmia ja elämyksellisiä oppimiskokemuksia. Se toimii myös rauhoittumisen tilana koulupäivän keskellä – paikkana, jossa voi hetkeksi vetäytyä, hengähtää ja palautua. Aistiluola tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja tarjoaa monia mahdollisuuksia luovaan ja moniaistiseen oppimiseen.
Lisätietoja ja video linjalla opiskelusta: https://ylojarvenlukio.fi/innot3k-linja/