Mitä jäi käteen perusopetuksen etäopetusajasta?

Etäopetuksen alkuhaasteista selvittyämme, aloin melko nopeasti huomata, että etäopetus sopi joillekin hyvin, toisille taas ei. Teknisten ongelmien taakse oli helppo ”piiloutua”, laittaa viesti WhatsAppiin, että linkki ei toimi. Soitto kotiin ja onneksi moni haaste ratkesi.

Tunnit aloitin monesti Meetillä, jossa kuulostelin tuntemuksia ja siirryttiin uuteen aiheeseen. Fysiikan simulaatiot pelastivat kokeellisuuden ja keksin uusia ideoita simulaatioiden käyttöön tulevaisuuden lähiopetukseenkin. Ohjeiden kirjoittaminen Peda.nettiin varmistaa, että muistan ne vielä ensi keväänäkin. Vanhoihin mittayksiköihin perehdyttiin kuuntelemalla Yle Areenan Audiota ”Kun esi-isä metrin keksi” ja motivoiduttiin tekemään SI-järjestelmän tutkimustyö. Matematiikassa loin tunnukset Ville-järjestelmään ja sain puolueetonta dataa ahkeruudesta ja samalla oppilaani huomasivat, miten armoton sähköinen ympäristö on. Uusi tilanne synnytti meille kaikille uusia oivalluksia.

Joillekin keskittyminen isossa ryhmässä on vaikeaa ja osalla heistä tehtävät sujuivat kotona oikein hyvin. Kotona työskennellen sai ”luvalla” nukkua pitempään kuin lähiopetusaamuina. Tämä kuitenkin koitui joidenkin kohtaloksi: moni tehtävä jäi tekemättä, kun aluksi tuntui, että aikaa oli rajattomasti. WhatsApp piipitti monesti oppitunnin merkiksi. Tuntui hyvältä huomata, että moni asia sujui hyvin.

Ehkä suurin haaste oli opettaa Pythagoran lause ilman oppikirjaa. Aloitimme sen opiskelun GeoGebran avulla. Piirsin kolmioita ja niiden kateettien neliöt, joiden pinta-alat näkyivät piirroksessa. Laskimella sitten laskimme pinta-alat yhteen ja otimme neliöjuuria. Seuraavaksi piirsin vain kolmiota, laskettiin kateettien neliöt ja ratkaistiin hypotenuusan pituus. Kaikki meni niin hyvin, että annoin tehtäväksi piirtää ratkaisun itse ja lähettää kuvat minulle. Hienoja kuvia kasiluokkalaisilta sainkin.

Vaikka moni oppilaani oppi paljon uutta teknologiasta ja ehkä itsestäänkin, niin kuin minäkin, koen kuitenkin kaikesta huolimatta, että perusopetuksen opetusta ei voi toteuttaa etänä. Moni oppilaani jäi kaipaamaan apua ja ohjeita, koska en tietenkään aina voinut vastata viesteihin saman tien. Omista päivistä tuli tauttomia, kun piti kiirehtiä seuraavan tunnin valmisteluun.

Ehkä kevään kohokohta oli äitienpäiväkortti, jonka annoin perjantain tunne- ja vuorovaikutustunnin tehtäväksi ennen äitienpäivää. Tänä vuonna oman luokkani oppilaiden lähes jokainen äiti sai kasiluokkalaiselta nuoreltaan rakkaudella itsetehdyn kortin.

Lue myös

Kokemuksia ensimmäisten päivien etäopiskelusta peruskoulun yläluokilla (julkaistu 20.3.2020)

Aloituskuvan kortin taustakuva by Annie Spratt on Unsplash

Kirjoittaja