Yrityksen perustaminen tekoälyn avulla

Meidän opettajaopiskelijaryhmällämme (Aapo Vepsäläinen, Netta Hasunen ja Aleksi Vähäkangas) oli syventävässä harjoittelussa mahdollisuus päästä tekemään tekoälyprojekti 9-luokkalaisten kanssa. Projekti toteutui Joensuun Rantakylän normaalikoulussa. Me valitsimme aiheeksi yrityksen perustamisen. Oppilaat olivat kolmen hengen ryhmissä ja saivat päättää itse, millaisen yrityksen perustaisivat. Jokaiselle tunnille oli kysymyksiä, joiden avulla oppilaiden yritysidea ja suunnitelmat laajentuivat.

Projektin tarkoituksena oli tutustuttaa oppilaita tekoälyyn ja tekoälyn eettisyyteen. Tekoäly on jo nyt merkittävässä roolissa monilla aloilla ja siksi on hyvä, että oppilaat tutustuisivat siihen koulussa. Meidän projektissamme tekoälyä käytetään apuvälineenä yrityksen luomisessa. Ei ole järkevää antaa täyttä valtaa tekoälylle keksiä yritystä alusta asti itse, mutta haastavissa kysymyksissä voi tekoälyltä kysyä apua. Projektissa oppilaat käyttivät tekoälyä esimerkiksi käännöksissä englannista suomeksi, kysyivät neuvoa yrityksen perustamiseen liittyvissä ongelmissa ja tekivät yritykselle logon täysin tekoälyn avulla.

Projektissa yrityksen perustamista pohditaan monista eri näkökulmista käsin. Meidän toteutuksessamme projektille oli varattu neljä 45 minuutin oppituntia ja aloitus- sekä esittelytunnit. Projektin aikana oppilaat tekivät diaesityksen työstään ja viimeisellä tunnilla se esiteltiin muille ryhmille. Jokaisella tunnilla oli pakollisia kysymyksiä, joihin vastaamalla saatiin lopuksi järkevä esiteltävissä oleva yritys. Jokaisella tunnilla oli kuitenkin nopeimmille ryhmille lisää tarkentavia kysymyksiä, jotka oikeaa yritystä perustettaessa ovat tärkeitä.

Ensimmäisen tunnin aiheena oli keksiä yritysidea ja yritykselle nimi. Toisella tunnilla etsittiin tarvikkeita ja kalustoa, jota yritys tarvitsee toimiakseen. Toisella tunnilla pohdittiin myös yrityksen sijaintia ja toimitiloja. Kolmannella tunnilla tehtiin yritykselle budjetti. Oppilaat listasivat edellisen tunnin tarvikkeiden ja toimitilojen hintoja ja laskivat kustannusarvion yritykselleen. Neljännellä tunnilla tehtiin yritykselle tekoälyn avulla logo ja mainos. Jokaisella tunnilla oli myös tekoälyn eettisyyteen liittyviä kysymyksiä, jotta oppilaat ymmärtäisivät tekoälyn tuottaman tekstin ongelmat.

Projekti on helppo toteuttaa itse, koska projektiin ei tarvita kuin tietokone tai tabletti jokaiselle ryhmälle. Projekti ei myöskään vaadi suuria ennakkovalmisteluja. Artikkelin lopussa löytyy linkki projektin opettajan- ja oppilaanohjeeseen. Monisteista löytyy selkeät ohjeet oppilaille jokaiselle tunnille ja lisää apuohjeita opettajalle tunneille. Lisäksi opettajan ohjeessa on arviointikriteerit projektille.

Oppilaspalautteen perusteella projekti kehitti osaamista tekoälyn käytössä. Lisäksi oppilaiden mielestä projektin ohjeet olivat selkeät ja niissä esitetyt kysymykset olivat hyödyllisiä projektityön kannalta. Siitä huolimatta projektin kysymyksiä voisi mielestämme täsmentää ja osa kysymyksistä voisi olla suljetumpia. Tällöin oppilaiden työskennellessä aikaa ei menisi niin paljon kysymysten lukemiseen ja ymmärtämiseen vaan itse projektin työstämiseen. Toisaalta myös osittain suljetummat tehtävänannot parantaisivat mielestämme mahdollisuuksia alaspäin eriyttämiseen.

Oppilaspalautteissa tuli esille myös se, että aika loppui kesken ja kysymyksiä yhdelle tunnille oli hieman liikaa. Projektia kehittäessä tulisikin huomioida esimerkiksi pakollisten kysymysten lukumäärä ja tarvittaessa myös selkeyttää kysymyksiä sekä mahdollisesti karsia apukysymysten määrää. Lisäksi budjettiin liittyvät tehtävät vaikuttivat olevan oppilaille erityisen haasteellisia, sillä tekoäly ei juurikaan auttanut tehtävissä ja tarvittavien tietojen etsiminen itse oli oppilaille haastavaa. Erityisesti budjettiin liittyviä kysymyksiä voisi siis kehittää tarkentamalla apukysymyksiä ja antamalla valmiiksi mahdollisia esimerkkisivustoja, joista löytyy suoraan tilavuokria.

Yrityksen perustaminen tekoälyn avulla -projektityön materiaalit MAOLin materiaalipankissa (materiaali avoin vain MAOLin jäsenille)

Kirjoittaja