POE:n puheenjohtajan haastattelu
Keväällä 2024 pidetyssä OAJ:n Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajiston eli POE:n sääntömääräisessä kokouksessa valittiin POE:n uudeksi puheenjohtajaksi MAOL ry:n Teemu Hiltula. Uusi toimikausi POE:n uudella puheenjohtajalla alkoi 1.8.2024. Kävimme kysymässä, millä mielellä Teemu aloittaa uuden puheenjohtajakauden.
Kerro itsestäsi. Kuka olet, mitä harrastat ja mitä teet työksesi.
- Olen Teemu Hiltula, toimin fysiikan ja matematiikan opettajana Iisalmen lyseossa. Kotoisin olen Kalajoelta ja korkeakouluopinnot suoritin Oulun yliopistossa. Taustaltani olen fyysikko ja olen suorittanut tohtorin tutkinnon avaruusfysiikan puolelta. Opettajana olen toiminut syksystä 2007 lähtien, Iisalmessa 2008 syksystä eteenpäin. Harrastan mökkeilyä, kalastusta, marjojen ja sienten poimimista, sulkapalloa sekä uimista.
Olet ollut mukana MAOL:in toiminnassa. Kerro missä kaikessa olet ollut mukana MAOL:ssa?
- Olen ollut MAOLin toiminnassa mukana lähes koko opettajan urani alusta saakka. Olen toiminut MAOL-Ylä-Savon kerho ry:n puheenjohtajana n. 10 vuotta. Paikallistasolta nousin vaikuttamaan liiton hallitukseen vuosiksi 2018–2020. Hallitustyöskentelyssä vastasin edunvalvontatoimikunnan toiminnasta. MAOLin hallituksen jäsenyyden myötä aloitin keväällä 2018 myös MFKA-Kustannuksen hallituksessa, jossa olen toiminut siitä asti puheenjohtajana. Tämän pestin myötä olen vastannut myös MAOL-taulukkokirjan sisällöstä ja yhteistyöstä Otavan suuntaan. Paikalliskerhossa toimin tällä hetkellä varapuheenjohtajana.
Kuinka kauan olet ollut mukana POE-toiminnassa?
- Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajisto POE on Opetusalan Ammattijärjestö OAJ:hin ulkojäsenenä kuuluvien valtakunnallisten pedagogisten järjestöjen (kuten MAOL) yhteistyöelin. Olen toiminut POE:ssa MAOL:n edustajana kolme kaksivuotiskautta syksystä 2018 alkaen. Elokuusta 2024 alkaneella kaksivuotiskaudella toimin POE:n puheenjohtajana.
Miksi opettajan kannattaa kuulua pedagogisiin ainejärjestöihin?
- Pedagogisten järjestöjen rooli on edunvalvonnassa erilainen kuin OAJ:n rooli. OAJ on työmarkkinajärjestö, joka toimii nimenomaan jäsentensä ammatillisena edunvalvojana sekä koulutus- ja työmarkkinapoliittisena vaikuttajana. OAJ neuvottelee palkkaratkaisuista sekä muista työmarkkina-asioista. Pedagogiset järjestöt sen sijaan valvovat omien oppiaineidensa etuja erityisesti pedagogisissa asioissa. Tämä tarkoittaa, että MAOLin rooliin kuuluu erityisesti vaikuttamistyö opetus- ja kulttuuriministeriön, opetushallituksen ja muiden tärkeiden sidosryhmien suuntaan matemaattisten aineiden aseman vahvistamiseksi. MAOL on mukana antamassa näkemystään mm. opetuskenttään vaikuttaviin lakimuutoksiin ja opetussuunnitelmien muutoksiin. Yhteistyö mm. Ylioppilastutkintolautakunnan ja Teknologiateollisuuden kanssa on tärkeä osa MAOL:n toimintaa. Toki MAOL tekee myös vaikuttamistyötä OAJ:n suuntaan ja yhteistyössä OAJ:n kanssa mm. POE:n kautta. Pedagogisten järjestöjen parasta antia jäsenilleen ovat järjestöjen tapahtumat ja koulutukset, jotka tarjoavat ammattitaidon kehittämisen lisäksi tilaisuuden vertaistukeen ja verkostoitumiseen. Oman kokemukseni mukaan MAOL:n koulutuspäivät ovat vuodesta toiseen olleet meidän oppiaineidemme parasta mahdollista saatavilla olevaa koulutusta.
Ovatko opettajat ylikuormittuneet? Kuinka ainejärjestöt voisivat tukea opettajien jaksamista?
- Opettajien ylikuormittumisen tuntemus on varmasti hyvin henkilökohtainen kokemus, johon vaikuttavat monet erilaiset asiat. Viimeiset vuodet ovat olleet, ainakin itselleni, kuormittavamman tuntuisia kuin aiemmat. Korona tietenkin vaikutti oman aikansa, mutta erityisesti opetussuunnitelmien liian nopea muutostahti, ylioppilastutkintoon liittyvät muutokset vaikkapa ohjelmistojen suhteen yms. ovat lisänneet kuormittumisen tunnetta. Kaikille muutoksille ainejärjestöt eivät mitään mahda, mutta se mitä ainejärjestöt voivat tarjota on täydennyskoulutus ja vertaistuki muutoksiin liittyen. MAOLin viihde- ja virkitystoiminta paikalliskerhojen kautta tukee osaltaan jäsentemme jaksamista.
Pitääkö laskevista PISA-tuloksista olla huolissaan? Mitä pitäisi tehdä, että nuoret motivoituvat tekemään työtä matematiikan eteen pitkäjänteisesti?
- Tietenkin laskevista PISA-tuloksista pitää olla huolissaan! On syytä huomata, että laskevat PISA-tulokset ovat maailmanlaajuinen trendi. Laskevasta trendistä on pystynyt poikkeamaan vain muutama maa. Oikea kysymys Suomen kannalta onkin, mitä Suomen pitäisi tehdä toisin, jotta se ei ole mukana laskevassa trendissä? Nuorten motivoiminen matematiikan opiskeluun on aina ollut omalla tavallaan haastavaa, eikä se ole muuksi muuttunut. Mitään taikatemppuja minulla ei ole tähän heittää (paitsi Sirénin Martin taikurikirjat!). Voimmeko me opettajina muuta tehdä, kuin lisätä ymmärrystä siitä, että nykymaailma ja nyky-yhteiskunta voi kehittyä paremmaksi erityisesti matematiikkaa soveltamalla? On selvää, että esimerkiksi ilmaston muutokseen liittyvien ongelmien ratkaiseminen vaatii vahvaa matemaattista osaamista.
Miksi matematiikkaa pitäisi opiskella? Mitä matematiikka merkitsee sinulle?
- Olen aina ollut kiinnostunut matematiikasta. Itselleni matematiikasta tuli merkittävä työkalu fysiikan tutkimusta tehdessäni avaruusfysiikan parissa ja toki käytän matematiikkaa nykyisessä työssäni jatkuvasti. Miksi matematiikkaa pitäisi siis opiskella? Tietenkin perusvastaukseen kuuluu, että matematiikan opiskelu kehittää loogista ajattelua ja ongelmanratkaisukykyä, se on perustana tieteen ja teknologian kehitykselle ja matematiikalla on suuri merkitys yhteiskunnallisessa päätöksenteossa esimerkiksi talouden kannalta jne., mutta ennen kaikkea matematiikkaa pitää opiskella, koska se on kiinnostavaa ja se tuottaa iloa ja onnistumisen tunteita!
Mikä on juuri nyt ajankohtaista järjestötoiminnassa. Mihin kannattaisi reagoida, joko yksittäisen opettajan tai ainejärjestön?
- Pedagogisten opettajajärjestöjen jäsenmäärät ovat yleisesti olleet pääsääntöisesti laskussa viime vuosina. Keskeistä olisi löytää sellaiset ihmisiä yhdistävät tekijät, joilla opettajat saataisiin ymmärtämään järjestöjen merkitys, jotta jäsenmäärät saataisiin takaisin nousuun. MAOL-äänemme kuuluu vain, jos huutajia on tarpeeksi. Pedagogisten järjestöjen vaikuttavuus ja toiminta pitää turvata tulevaisuudessakin. Yksittäinen opettaja voi varmistaa kuuluvansa omaan pedagogiseen ainejärjestöönsä ja mielellään vielä olla mukana ja osallistua paikallistoimintaan.
Mitä POE toiminnassa voisi kehittää tai parantaa? Millaista yhteistyötä toivot POE:ssa?
- POE:n toiminnassa voisi parantaa jäsenjärjestöjen keskinäistä yhteydenpitoa järjestöjen kesken. Myös järjestöjen ja OAJ:n välistä vuoropuhelua tulee vahvistaa. Puheenjohtajana pyrin ylläpitämään rakentavaa keskustelukulttuuria, jonka koen olleen POE:n vahvuus jo aiemmilla toimikausilla, joilla olen itse ollut mukana toiminnassa.
Haluatko kertoa jotain ajankohtaista näin lopuksi?
- MAOLin syyskoulutuspäivät ovat Raumalla 4.–5.10.2024. Toivon, että osallistuminen koulutuspäiville on aktiivista!
Lue lisää POE:sta
Tunnetko jo Poen? – Pedagogisten opettajajärjestöjen edustajisto yhdistää eritaustaisia opettajia (Opettaja-lehti 16.2.2023)